1- گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (404 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری اجرا شد.پژوهش:این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. سی و شش نفر از کودکان دختر با اختلال یادگیری به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه که شامل دو گروه تمرین (گروه حسی ـ حرکتی با رویکرد حس بازی، گروه حسی ـ حرکتی با رویکرد هدفمدار) و یک گروه کنترل بودند، قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، مؤلفههای حافظۀکاری و برنامه ریزی و حل مسئله به ترتیب توسط آزمون های ان ـ بک و برج لندن سنجیده شدند. سپس، گروه های تمرین به صورت دو جلسه شصت دقیقه ای در هفته، در بازه زمانی هشت هفته در تمرینات شرکت کردند. در این مدت، گروه کنترل آموزش های عادی و روتین خود را دریافت کردند. در مرحله پس آزمون، متغیرهای وابسته مجدداً اندازه گیری شدند. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده شد. یافته ها: تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی موجب بهبود مؤلفۀ حافظۀکاری در گروه حس بازی نسبت به گروه کنترل و بهبود مؤلفۀ برنامه ریزی و حل مسئله در گروه حس بازی نسبت به گروه های هدفمدار و کنترل شد(05/0>p). نتیجه گیری: تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی می تواند به عنوان یک مداخله بر بهبود کارکردهای اجرایی این گروه کودکان اثرگذار باشد. واژههای کلیدی:اختلال یادگیری، برنامه ریزی و حل مسئله، حافظۀکاری، حس بازی، یکپارچگی حسی ـ حرکتی
Ghasemian Moghadam H, Mohamadzadeh H. The Effect of Sensory - Motor Integration Exercises Based on the Game Sense Approach on the Executive Functions of Children with Learning Disorder. JOEC 2025; 24 (4) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1925-fa.html
قاسمیان مقدم هانیه، محمدزاده حسن. اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :119-134