هدف: این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی- نقص توجه میباشد. روش: در این مطالعه تعداد 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیشفعالی انتخاب و به روش تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. علاوه بر برنامههای دارو درمانی مشترک در هر دو گروه به مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته و به صورت هفتگی برنامه فرزندپروری مثبت آموزش داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسش نامه 101 سوالی تنیدگی والدین بود که در سه مرحله تکمیل گردید. داده های حاصل با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شدند. یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی/ نقص توجه در مؤثر بوده است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود در جهت ارتقاء سلامت روانی والدین، این روش در کنار روشهای مرسوم در این اختلال به مادران آموزش داده شود.
Aliakbari Dehkordi M, Alipour A, Esmaeilzadeh Kiabani M, Mohtashami T. Effectiveness of Positive Parenting Program on Mothers’ Stress with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Children. JOEC 2014; 13 (4) :23-32 URL: http://joec.ir/article-1-192-fa.html
علیاکبری دهکردی مهناز، علیپور احمد، اسماعیلزاده کیابانی مریم، محتشمی طیبه. اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی / نقص توجه در شهر کرج. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (4) :23-32