چکیده هدف: این پژوهش، بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصاویر (PECS) بر زبان دریافتی و بیانی کودکان با اختلال طیف اتیسم است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح تکآزمودنی AB است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح تکآزمودنیAB است که شامل دو مرحله خط پایه (A) و مداخله (B) است. بسته مداخله در این پژوهش نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصاویر (PECS) بود که در شش مرحله به شرکتکنندگان ارائه شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمام کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد متوسط 6 تا 8 سال که در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش (که با روش نمونهگیری هدفمند به دست آمده است) عبارتند از 5 کودک طیف اتیسم که با استفاده از جدول مشاهدههای تشخیصی اتیسم (ADOS) بهعنوان مبتلا به اختلال طیف اتیسم تشخیص قطعی داده شدهاند. بهمنظور گردآوری دادهها از مقیاسهای زبان بیانی و دریافتی آزمون رشد نیوشا استفاده شده است. یافته¬ها: نشان میدهد که میانگین نمرههای زبان بیانی و دریافتی کودکان 6 تا 8 ساله با اختلال طیف اتیسم، در پسآزمون اول نسبت به خط پایه افزایش داشته است. این روند افزایشی در فرایند اجرای برنامه آموزش نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر استمرار داشته است. واژههای کلیدی:اختلال طیف اتیسم، PECS، نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر، زبان بیانی و دریافتی.
Yaghoubnezhad S. Evaluating the effectiveness of Picture Exchange Communication System (PECS) on the receptive and expressive language components of children with autism spectrum disorder. JOEC 2024; 24 (3) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1918-fa.html
یعقوب نژاد قاین ساجد. بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر (PECS) بر مؤلفههای زبان دریافتی و بیانی دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :52-62