[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 62-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر (PECS) بر مؤلفه‌های زبان دریافتی و بیانی دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم
ساجد یعقوب نژاد قاین*
دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (411 مشاهده)
چکیده
هدف: این پژوهش، بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصاویر (PECS) بر زبان دریافتی و بیانی کودکان با اختلال طیف اتیسم است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح تک‌آزمودنی AB است.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، آزمایشی با طرح تک‌آزمودنیAB است که شامل دو مرحله خط پایه (A) و مداخله (B) است. بسته مداخله در این پژوهش نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصاویر (PECS) بود که در شش مرحله به شرکت‌کنندگان ارائه شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از تمام کودکان با اختلال طیف اتیسم با عملکرد متوسط 6 تا 8 سال که در مدارس استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش (که با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌ دست ‌آمده است) عبارتند از 5 کودک طیف اتیسم که با استفاده از جدول مشاهده‌های تشخیصی اتیسم (ADOS) به‌عنوان مبتلا به اختلال طیف اتیسم تشخیص قطعی داده‌ شده‌اند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مقیاس‌های زبان بیانی و دریافتی آزمون رشد نیوشا استفاده‌ شده است. یافته¬ها: نشان می‌دهد که میانگین نمر‌ه‌های زبان بیانی و دریافتی کودکان 6 تا 8 ساله با اختلال طیف اتیسم، در پس‌آزمون اول نسبت به خط پایه افزایش داشته است. این روند افزایشی در فرایند اجرای برنامه آموزش نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر استمرار داشته است.
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، PECS، نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر، زبان بیانی و دریافتی.

 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، PECS، نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر، زبان بیانی و دریافتی
متن کامل [PDF 943 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/11 | پذیرش: 1403/8/28 | انتشار: 1403/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubnezhad S. Evaluating the effectiveness of Picture Exchange Communication System (PECS) on the receptive and expressive language components of children with autism spectrum disorder. JOEC 2024; 24 (3) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1918-fa.html

یعقوب نژاد قاین ساجد. بررسی اثربخشی نظام ارتباطی مبتنی بر تبادل تصویر (PECS) بر مؤلفه‌های زبان دریافتی و بیانی دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :52-62

URL: http://joec.ir/article-1-1918-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710