[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 110-97 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
امیر سبزی پور*1 ، تورج حسنی ، بنفشه حسنوند
چکیده:   (3 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده­ها نیمه­آزمایشی از نوع طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص ناحیه 1 شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 1403-1402. از میان جامعه آماری تعداد 26 دانش­آموز دارای اختلال یادگیری خاص به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب، و به شیوه نمونه­گیری تصادفی در دو گروه آزمایش  (13نفر) و کنترل (13 کنترل) گمارش شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 50 دقیقه­ای تحت آموزش فلسفه برای کودکان  قرار گرفتند. به­منظور جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه انگیزش تحصیلی AMS  والراند (1992) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد .یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص موثر است (۰1 /۰>P). به بیان دیگر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش­آموزان در نتیجه رویکرد آموزشی مربوطه بهبود معناداری داشته است. نتیجه­گیری: نظر به نتایج به­دست آمده از پژوهش حاضر می­توان گفت که آموزگاران، مشاوران و والدین دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص می­توانند از برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان برای افزایش انگیزش و درگیری تحصیلی استفاده کنند.
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: آموزش فلسفه، انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 483 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/20 | پذیرش: 1404/6/9 | انتشار: 1404/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzipour A, Hasane T, Hasanvand B. Investigating the effect of teaching philosophy for children on academic motivation and academic engagement of students with specific learning disabilities. JOEC 2025; 25 (2) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-1894-fa.html

سبزی پور امیر، حسنی تورج، حسنوند بنفشه. بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :97-110

URL: http://joec.ir/article-1-1894-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725