هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش:این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت دادهها نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص ناحیه 1 شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1403-1402. از میان جامعه آماری تعداد 26 دانشآموز دارای اختلال یادگیری خاص به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب، و به شیوه نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش (13نفر) و کنترل (13 کنترل) گمارش شدند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 50 دقیقهای تحت آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه انگیزش تحصیلیAMSوالراند (1992) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد .یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص موثر است (۰1 /۰>P). به بیان دیگر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان در نتیجه رویکرد آموزشی مربوطه بهبود معناداری داشته است. نتیجهگیری: نظر به نتایج بهدست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزگاران، مشاوران و والدین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص میتوانند از برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان برای افزایش انگیزش و درگیری تحصیلی استفاده کنند.
Sabzipour A, Hasane T, Hasanvand B. Investigating the effect of teaching philosophy for children on academic motivation and academic engagement of students with specific learning disabilities. JOEC 2025; 25 (2) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1894-fa.html
سبزی پور امیر، حسنی تورج، حسنوند بنفشه. بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (2) :97-110