1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده: (392 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی برنامه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر نیمرخ حسی کودکان با اختلال اتیسم بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع کمی-کیفی یا آمیخته ترکیبی بود و در دو مرحله اعتباریابی درونی و اعتباریابی بیرونی اجرا شد. جهت اعتباریابی درونی 10نفر از متخصصان روانشناسی و درمانگران کودکان با نیازهای ویژه به پرسشنامه اعتباریابی پاسخ دادند و شاخصهای CVI و CVR بررسی شد. جهت اعتباریابی بیرونی 20 دانشآموز اتیسم با عملکرد بالا که در سال تحصیلی 403-1402 در شهر مشهد درحال تحصیل بودند از مدارس اتیسم و مراکز مشاوره آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد به روش در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آزمودنیها طی 20جلسه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نیمرخ حسی دان فرم مدرسه استفاده شد. قبل و بعد از اجرای مداخله از آزمودنیها پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد و یک ماه پس از اتمام مداخله پیگیری انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه توانبخشی عصبشناختی همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود نیمرخ حسی کودکان اتیسم شدهاست. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر؛ برنامه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر نیمرخ حسی کودکان اتیسم اثربخش است. بنابراین پیشنهاد میشود در فرآیند توانبخشی و درمان اختلال اتیسم از این برنامه استفاده شود.
هدف: هدف از انجام این پژوهش اثربخشی برنامه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر نیمرخ حسی کودکان با اختلال اتیسم بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع کمی-کیفی یا آمیخته ترکیبی بود و در دو مرحله اعتباریابی درونی و اعتباریابی بیرونی اجرا شد. جهت اعتباریابی درونی 10نفر از متخصصان روانشناسی و درمانگران کودکان با نیازهای ویژه به پرسشنامه اعتباریابی پاسخ دادند و شاخصهای CVI و CVR بررسی شد. جهت اعتباریابی بیرونی 20 دانشآموز اتیسم با عملکرد بالا که در سال تحصیلی 403-1402 در شهر مشهد درحال تحصیل بودند از مدارس اتیسم و مراکز مشاوره آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد به روش در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آزمودنیها طی 20جلسه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نیمرخ حسی دان فرم مدرسه استفاده شد. قبل و بعد از اجرای مداخله از آزمودنیها پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد و یک ماه پس از اتمام مداخله پیگیری انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که برنامه توانبخشی عصبشناختی همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای در سطح معناداری 001/0 موجب بهبود نیمرخ حسی کودکان اتیسم شدهاست. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش حاضر؛ برنامه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر نیمرخ حسی کودکان اتیسم اثربخش است. بنابراین پیشنهاد میشود در فرآیند توانبخشی و درمان اختلال اتیسم از این برنامه استفاده شود.
ebrahimpourghavi M, rezayi S, khanjani M, safari M. The effectiveness of a neurological rehabilitation program based on proximal senses with Transcranial direct current stimulation on the sensory profile of children with autism disorder. JOEC 2024; 24 (2) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1889-fa.html
ابراهیم پورقوی مهسا، رضایی سعید، خانجانی مهدی، صفری میرشهرام. اثربخشی برنامه توانبخشی عصبشناختی مبتنی بر حسهای پایه همراه با تحریک الکتریکی فراجمجمهای بر نیمرخ حسی کودکان با اختلال اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :129-140