[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 118-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازی درمانی عروسکی و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
زهرا قیصری1 ، شهرزاد رضائی رضوان*1 ، راضیه عرب2
1- دانشگاه فرهنگیان
2- آموزش و پرورش استثنایی
چکیده:   (456 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی عروسکی و بازی‌درمانی شناختی - رفتاری بر سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و پرخاشگری کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان ابتدایی دوره دوم (چهارم، پنجم و ششم) مدارس شهر بجنورد در سال تحصیلی 1403-1402 می‌باشد. تعداد 45 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس و باتوجه‌به ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ‌شرکت‌کنندگان در مراحل پیش‌آزمون به مقیاس‌های سازگاری اجتماعی (ثورب و همکاران، 1939) مهارت‌های‌ ارتباطی‌ (جرابک‌، ٢٠٠٤)؛ پرخاشگری (باس‌ و پری، 1992) پاسخ دادند. سپس در طول فرایند مداخله گروه‌های آزمایش، مداخله بازی‌درمانی شناختی- رفتاری (آذرنیوشان و همکاران، 1391)؛ طی 10 جلسه و مداخله بازی‌درمانی عروسکی (قرایی و فتح‌آبادی، 1392) طی 7 جلسه دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کرد. پس از پایان مداخله، هر سه گروه بار دیگر در مراحل پس‌آزمون به هر سه مقیاس پاسخ دادند. یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و به‌وسیله نرم‌افزار spss.24 انجام شد. نتایج نشان داد که بازی‌درمانی عروسکی نسبت به بازی‌درمانی شناختی - رفتاری در افزایش سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و کاهش پرخاشگری به طور معناداری مؤثرتر است. نتیجه‌گیری: باتوجه‌به نتایج پژوهش می‌توان گفت که بازی‌درمانی عروسکی نقش مهمی در افزایش سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی و کاهش مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی توجه دارد.

کلیدواژه‌ها: اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی؛ بازی‌درمانی عروسکی؛ بازی‌درمانی شناختی - رفتاری؛ پرخاشگری، سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش‌فعالی/ نارسایی، بازی درمانی عروسکی ، بازی درمانی شناختی-رفتاری، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی
متن کامل [PDF 485 kb]   (233 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/9 | پذیرش: 1403/11/30 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghisary Z, rezaee rezvan S, Arab R. Comparing the Effectiveness of Puppet Play Therapy and Cognitive-behavioral Play Therapy on Social adaptation, Communication Skills and Aggression of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JOEC 2025; 24 (4) : 8
URL: http://joec.ir/article-1-1881-fa.html

قیصری زهرا، رضائی رضوان شهرزاد، عرب راضیه. مقایسه اثربخشی بازی درمانی عروسکی و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :101-118

URL: http://joec.ir/article-1-1881-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710