هدف: تولد یک کودک با کمتوانی هوشی میتواند شرایط دشواری برای والدین و خانواده ایجاد کند، زیرا والدین بهطور غیرمنتظرهای با یک معضل عاطفی مواجه میشوند که موجب افزایش ناراحتی و نگرانی آنها میشود. این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک با کم توانی هوشی بر اساس هسته ارزشیابی خود با میانجیگری دلزدگی زناشویی انجام شد. روش:روش مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفیبه روش مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه والدین دارای کودک با کم توانی هوشی هستند که از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند. حجم نمونه در پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن احتمال اُفت نمونهها 300 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری مورد استفاده نیزبه صورت در دسترسبود.ابزارهای اندازهگیری دادهها شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، مقیاس هسته ارزشیابی خود، پرسشنامه دلزدگی زناشویی بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک با کم توانی هوشی بر اساس هسته ارزشیابی خود با میانجیگری دلزدگی زناشویی وجود دارد. نتیجهگیری:این یافته میتواند بهعنوان مبنایی برای طراحی و اجرای برنامههای جامع و حمایتی در زمینه روانشناسی عمل کند که با هدف تقویت هسته ارزشیابی خود و کاهش دلزدگی زناشویی، به بهبود کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک با کمتوانی هوشی کمک کند. کلید واژه ها:بهزیستی روانشناختی، کم توانی هوشی، هسته ارزشیابی خود، دلزدگی زناشویی.
Khalil Arjmandi F, Kashani Vahid L, Vakili S. Development of a Structural Model of Psychological Well-Being of Mothers with Children with Intellectual Disabilities Based on the Core of Self-Evaluation with the Mediation of Marital Dissatisfaction. JOEC 2025; 24 (4) : 11 URL: http://joec.ir/article-1-1822-fa.html
خلیل ارجمندی فاطمه، کاشانی وحید لیلا، وکیلی سمیرا. تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک با کم توانی هوشی بر اساس هسته ارزشیابی خود با میانجیگری دلزدگی زناشویی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :153-165