1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد اسلامشهر 2- دانشگاه آزاد تهران مرکزی
چکیده: (281 مشاهده)
در این تحقیق، به «ویژگیهای روانسنجی نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی» پرداخته شده و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح میشود که آیا نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار است؟ روش تحقیق، در حیطه مطالعات روانسنجی جای گرفته که زیرمجموعه روش پژوهش روششناختی است.جامعه تحقیق را تمامی دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی / تکانشی که در دوره ابتدایی (کلاس اول، دوم و سوم) در سال تحصیلی 1401مشغول به تحصیل میباشند و بهعنوان دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی در مراکز خصوصی و دولتی تحت پوشش خدمات آموزشی- درمانی قرار دارند، تشکیل میدهند کهبا استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس تعداد 250 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری، نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان میباشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. برای بررسی ضرایب اعتبار، از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن جهت بررسی تجانس درونی و روش آزمون- بازآزمون برای محاسبه ضریب ثبات استفاده شده است. همچنین، از روش تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد برای بررسی روایی سازه و از روش ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون برای بررسی ارتباط بین مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس هوشی استانفورد- بینه برای محاسبه روایی ملاکی از نوع همزمان استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که نسخه پنجم مقیاسهای هوشی وکسلر کودکان برای دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی دارای روایی و اعتبار مطلوبی است و میتوان از ابزار مذکور برای گروه بالینی دانشآموزان با نقصتوجه - بیشفعالی/ تکانشی که در حیطه افراد استثنایی جای میگیرند، استفاده به عمل آورد.
Psychometric Properties of the fifth edition of intelligence scales Wechsler (WISC-V) children in students with attention deficit-hyperactivity disorder/impulsivity. JOEC 2024; 24 (3) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1817-fa.html
کامکاری کامبیز، باغداساریانس آنیتا، محمدی رفعت پناه نرگس. ویژگی های روانسنجی نسخه پنجم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان در دانش آموزان با نقص توجه - بیش فعالی / تکانشی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :115-124