هدف:پژوهش حاضر با هدف ارتقای تعامل با همسالان از مسیر راهبردهای خودتنظیمی در دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری انجام شد. روشها:دراینراستا، طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروهکنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه دوره ابتدایی شهر تبریز بود. نمونه پژوهش 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفرگروه کنترل) با اختلال یادگیری ویژه بودند که از میان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دورهی ابتدایی شهر تبریز بهصورت دردسترس انتخاب شدند. از مقیاس روابط با همسالان هادسون در پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری دادهها استفاده شد. آموزش راهبردهای خودتنظیمی برای گروه آزمایش در 8 جلسه یکساعته به مدت 2 ماه ارائه شد. یافتهها:تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای خودتنظیمی تعامل با همسالان رادر دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بهطور معناداری بهبود میبخشد (P<0.05.نتیجهگیری: بهواسطه نقش مؤثر آموزش راهبردهای خودتنظیمی در بهبود تعامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با همسالانشان طراحی و اجرای این برنامه برای سایر گروههای نارساییهای تحولی نیز پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: اختلال یادگیری ویژه، آموزش راهبردهای خودتنظیمی، تعامل باهمسالان.
Nemati S, Asadolahi M, Mahmoudi E. Promoting Peer Interaction through Self-Regulatory Strategies in Students with Specific Learning Disability. JOEC 2024; 24 (2) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1803-fa.html
نعمتی شهروز، اسدالهی مریم، محمودی الهه. ارتقای تعامل با همسالان از مسیر راهبردهای خودتنظیمی در دانشآموزان دارای نارساییهای ویژه یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :60-75