هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامۀ حافظۀ کوتاهمدت و بررسی اثربخشی آن بر روی فراخنای حافظۀ کوتاهمدت صورت گرفته است. روش: این پژوهش با استناد به مدل پردازش اطلاعات (1968) و حافظه بدلی طراحی شده و سپس با استفاده از طرح شبه آزمایشی، کودکان کاشت حلزون شدهای که جهت دریافت برنامه توانبخشی در سنین 4 تا 8 ساله، به یک مرکز کاشت حلزون شنوایی مراجعه کرده بودند، تعداد 10 نفر از آنان به صورت 2 گروه 5 نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند و برای اندازهگیری فراخنای حافظۀ کوتاهمدت آزمودنیها از خرده آزمون حافظۀ عددی وکسلر بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد، سپس بعد از پیشآزمون، تکالیف برنامه تربیتی حافظۀ کوتاهمدت طی 12 جلسه به کودکان گروه آزمایشی ارائه شد. دادههای بدست آمده، با استفاده از آزمون کوواریانس با نرم افزار spss تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار در فراخنای حافظۀ کوتاهمدت گروه آزمایش بود، در حالیکه چنین تفاوتی در گروه کنترل دیده نشد. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که برنامۀ تربیت حافظۀ کوتاهمدت در عملکرد فراخنای حافظۀ کوتاهمدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون موثر بوده و منجر به بهبود حافظۀ کوتاهمدت شده است.
Abbasian Nik Z, Hassanzadeh S, Ghobaribonab B. Effectiveness of Exercising on Short Term Memory of Deaf Children with Cochlear Implant. JOEC 2013; 13 (1) :25-34 URL: http://joec.ir/article-1-178-fa.html
عباسیان نیک زهرا، حسنزاده سعید، غباری بناب باقر. بررسی اثر بخشی تمرین بر حافظۀ کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :25-34