هدف: در مطالعه حاضر هدف آزمودن ادراک زمان در کودکان مبتلا و غیرمبتلا به بیشفعالی/نارسایی توجه با استفاده از تکالیف بازتولید زمان در دیرشهای زمانی مختلف و با تغییر حسی ارائه محرک میباشد روش: 15 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی که از مراجعان به یک مطب روانپزشکی اطفال و با مقیاس کانرز فرم والدینی و مقیاس درجهبندی بیشفعالی /نارسایی انتخاب شدند و همراه 15 کودک غیرمبتلا که از دو مدرسه در مشهد انتخاب شده، تکالیف بازتولید زمان ارائه محرک دیداری در 6 دیرش زمانی(6،12،18،24،36و48) را انجام دادند. یافتهها: اثرات اصلی گروه و دیرش زمانی تکلیف (کاهش دقت عملکرد با افزایش طول مدت تکلیف) تأیید شد. همچنین تعامل بین گروه و دیرش زمانی تکلیف (یعنی افزایش اختلاف عملکرد بین دو گروه با افزایش دیرش زمانی تکلیف) تایید گردید. نتیجهگیری: کودکان مبتلا به بیشفعالی/نارسایی توجه نسبت به کودکان غیرمبتلا، در ادراک زمان دچار اختلال بیشتری هستند و با دیرش زمانی بیشتر اختلاف آنها بیشتر میشود
Alipor A, Khozaymeh M, Zareh H. Comparing Time Perception by Various Durations in Children with and without ADHD. JOEC 2013; 13 (1) :5-14 URL: http://joec.ir/article-1-176-fa.html
علیپور احمد، خزیمه مهتا، زارع حسین. مقایسه ادراک زمان در دیرشهای زمانی مختلف در کودکان با و بدون اختلال بیشفعالی/نارسایی توجه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1392; 13 (1) :5-14