1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 3- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (808 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و بازیدرمانی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه آماری شامل 45 دانشآموز پایه سوم ابتدایی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و در 3 گروه آموزش کارکردهای اجرایی، بازیدرمانی و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش آزمونریاضیکی-مت بود. شرکتکنندگان گروههای آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش دیدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و بازیدرمانی، بر یادگیری مفاهیم ریاضی تفاوت معناداری وجود ندارد (P<0/01). همچنین بین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و بازیدرمانی، بر یادگیری مفاهیم ریاضی تفاوت معناداری وجود ندارد (P<0/01). نتیجهگیری:نتایج نشان داد که هر دو مداخله کارکردهای اجرایی و بازیدرمانی آثار سومندی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانشآموزان مبتلا به یادگیری ریاضی دارند.
Khandani F, Farrokhi N, Saadati Shamir A. Comparison of the Effectiveness of Executive Function Training and Play Therapy on Promoting the Learning of Mathematical Concepts in Students with Learning Disabilities. JOEC 2023; 23 (3) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1735-fa.html
خاندانی فاطمه، فرخی نورعلی، سعادتی شامیر ابوطالب. مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و بازی درمانی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :111-122