1- دانشگاه فردوسی مشهد 2- گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (651 مشاهده)
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهذهنآگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرایی و دشواری تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان دختر دارای اضطراب اجتماعی (10 و 11سال ) مراجعه کننده به مراکز روانشناسی و مشاوره شهر مشهد در سال 1400 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 38 دانشآموز دختر که به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخلههای درمانی 10 جلسهای مربوط به ذهن آگاهی را در طی دو ماهونیم دریافت کردند. این در حالی است که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر ( 2004)و فرم طولانی پرسشنامه نقایص کنشهای اجرایی کودکان و نوجوانان توسط بارکلی (2012) بود. دادههای حاصل از پژوهش بهشیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه گیری پیاپی نشان داد که اثربخشی برنامه مداخله ذهن آگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرایی (001/0≥p) و تنظیم هیجان (001/0≥p) در دانشآموزان دارای اضطراب اجتماعی اثر داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری دوماهه پایدار ماند. نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که ذهن آگاهی میتواند بهعنوان یک روش درمانی کارآمد برای بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی استفاده شود. واژه های کلیدی: اضطراب اجتماعی، کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان، آموزش ذهن آگاهی کودکمحور.
Zarenezhad S, soltanikohbanani S, Hojjati F, Ershdinezhad A, Zarenezhad S. Determining the Effectiveness ofChild-centered Mindfulness on Executive Functions and Difficulty of Regulating Emotion in Children with Social Anxiety. JOEC 2024; 24 (2) : 4 URL: http://joec.ir/article-1-1734-fa.html