[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 59-43 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی کودک محور برکارکردهای اجرایی و دشواری تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی
سمیه زارع نژاد1 ، سکینه سلطانی کوهبنانی2 ، فروغ سادات حجتی2 ، علی ارشادی نژاد2 ، ساناز زارع نژاد*2
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (651 مشاهده)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله ذهن­آگاهی کودک محور بر کارکردهای اجرایی و دشواری تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو‌ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان دختر دارای اضطراب اجتماعی (10 و  11سال ) مراجعه­ کننده به مراکز روان‌شناسی و مشاوره شهر مشهد در سال 1400 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 38 دانش­آموز دختر که به شیوه نمونه­گیری در‌دسترس انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخله‌های درمانی 10 جلسه­ای مربوط به ذهن­ آگاهی را در طی دو ماه‌و‌نیم دریافت کردند. این در حالی است که گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای را در طول پژوهش دریافت نکردند. ابزارهای استفاده‌شده شامل پرسشنامه دشواری تنظیم ­هیجان گرتز و روئمر ( 2004) و  فرم طولانی پرسشنامه نقایص کنش­های اجرایی کودکان و نوجوانان توسط بارکلی (2012) بود. داده­های حاصل از پژوهش به­شیوه تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه­ گیری پیاپی نشان داد که اثربخشی برنامه مداخله­ ذهن ­آگاهی کودک­ محور بر کارکردهای اجرایی (001/0p) و تنظیم هیجان  (001/0p) در دانش‌آموزان دارای اضطراب اجتماعی اثر داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری دو‌ماهه پایدار ماند. نتیجه­گیری: براساس یافته ­های پژوهش حاضر می­توان چنین نتیجه گرفت که ذهن ­آگاهی می­تواند به­عنوان یک روش درمانی کارآمد برای بهبود کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان در کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی استفاده شود.
واژه­ های کلیدی: اضطراب اجتماعی، کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان، آموزش ذهن ­آگاهی کودک‌‌­­­محور.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان، آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌‌‌محور.
متن کامل [PDF 918 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/28 | پذیرش: 1403/3/23 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarenezhad S, soltanikohbanani S, Hojjati F, Ershdinezhad A, Zarenezhad S. Determining the Effectiveness ofChild-centered Mindfulness on Executive Functions and Difficulty of Regulating Emotion in Children with Social Anxiety. JOEC 2024; 24 (2) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1734-fa.html

زارع نژاد سمیه، سلطانی کوهبنانی سکینه، حجتی فروغ سادات، ارشادی نژاد علی، زارع نژاد ساناز. تعیین اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی کودک محور برکارکردهای اجرایی و دشواری تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :43-59

URL: http://joec.ir/article-1-1734-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710