[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روان‌شناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری
مجید پاکدامن 1، ریحانه قربان پور2 ، حسین کارشکی3
1- استادیار روان‌شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات ، ایران.
3- دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده:   (389 مشاهده)
هدف: حافظه و فرایندهای روانشناختی در هر جنبهای از یادگیری نقش حیاتی دارد و نارسایی در کارکرد آن بسیاری از حیطههای فراگیری را کند میکند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش: طرح پژوهشی شبه‌آزمایشی از نوع پیشآزمونپسآزمون همراه با گروه کنترل بود. در تدوین بسته آموزشی، کاربرگهایی در 25 حیطه متفاوت فرایندهای روانشناختی تهیه شد. بهمنظورتعیین اثربخشی بسته،20 دانشآموز دختر پایه دوم که به مرکز اختلالات شهر قائن مراجعه کردند و در یکی از زمینه های خواندن، نوشتن و ریاضی اختلال داشتند، انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش برای مدت سی جلسه 45 دقیقهای (10جلسه حضوری و 20جلسه غیرحضوری) آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از خردهمقیاسهای فهم کلامی و استدلال ادراکی ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003) و آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی (قربانپور،1399) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره  تحلیل شد. یافتهها: نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون نشان داد؛ به این معنا که آموزش توانسته بود در بهبود فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر واقع شود. نتیجهگیری: براساس نتایج به‌دستآمده توجه به راهبردهای آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه میتواند در آموزش و توانبخشی دانشآموزان با اختلال یادگیری نتایج امیدبخشی در پی داشته باشد و میتوان از آن بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر بهره گرفت.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: فرایندهای روان‌شناختی، توانایی عمومی، درک و فهم کلامی، استدلال ادراکی، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 826 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/14 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1402/10/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pakdaman M, ghorbanpour R, karshki H. Evaluating the Effectiveness of the Educational Package of Psychological Processes based on Verbal Comprehension, Perceptual Reasoning and Academic Achievement of Students with Learning Disabilities. JOEC 2023; 23 (3) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1668-fa.html

پاکدامن مجید، قربان پور ریحانه، کارشکی حسین. ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روان‌شناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :65-84

URL: http://joec.ir/article-1-1668-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645