1- استادیار روانشناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. 2- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات ، ایران. 3- دانشیار روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده: (728 مشاهده)
هدف: حافظه و فرایندهای روانشناختی در هر جنبهای از یادگیری نقش حیاتی دارد و نارسایی در کارکرد آن بسیاری از حیطههای فراگیری را کند میکند. پژوهشحاضرباهدفارزیابیاثربخشیبستهآموزشیفرایندهای روانشناختی پایهبر فهم کلامی، استدلال ادراکیو پیشرفت تحصیلیدانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری انجام شد. روش: طرح پژوهشی شبهآزمایشیاز نوع پیشآزمون – پسآزمونهمراهباگروهکنترلبود.درتدوینبستهآموزشی،کاربرگهایی در 25 حیطه متفاوتفرایندهای روانشناختی تهیهشد.بهمنظورتعیین اثربخشیبسته،20دانشآموز دختر پایه دوم که به مرکز اختلالات شهر قائن مراجعه کردند و در یکی از زمینه های خواندن، نوشتن و ریاضی اختلال داشتند،انتخابوبهطورتصادفیدردوگروهآزمایشوکنترلقرارگرفتند.به گروهآزمایشبرای مدتسیجلسه45دقیقهای (10جلسه حضوری و 20جلسه غیرحضوری)آموزشداده شد. برایجمعآوریدادههااز خردهمقیاسهای فهم کلامی و استدلال ادراکی ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلرکودکان (وکسلر، 2003) و آزمون محققساختهپیشرفت تحصیلی (قربانپور،1399) استفادهشد. دادهها با استفادهازتحلیلکوواریانسچندمتغیره تحلیلشد.یافتهها: نتایج، تفاوت معناداریبیندوگروهآزمایش وکنترلدر پسآزمون نشان داد؛ به این معنا که آموزش توانسته بوددر بهبود فهم کلامی، استدلال ادراکی وپیشرفتتحصیلی دانشآموزاندارای اختلال یادگیریمؤثرواقعشود.نتیجهگیری: براساسنتایجبهدستآمدهتوجه به راهبردهای آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه میتوانددرآموزشوتوانبخشیدانشآموزانبااختلالیادگیرینتایجامیدبخشیدرپیداشتهباشد و میتوان ازآنبهعنوانیکروشمداخلهایمؤثر بهره گرفت.
pakdaman M, ghorbanpour R, karshki H. Evaluating the Effectiveness of the Educational Package of Psychological Processes based on Verbal Comprehension, Perceptual Reasoning and Academic Achievement of Students with Learning Disabilities. JOEC 2023; 23 (3) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1668-fa.html
پاکدامن مجید، قربان پور ریحانه، کارشکی حسین. ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی فرایندهای روانشناختی پایه بر فهم کلامی، استدلال ادراکی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :65-84