1- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران 2- مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره گلستان زندگی 3- گروه روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران
چکیده: (1269 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسیاثربخشی بازیهای تعاملی بر رفتارهای انطباقی دانشآموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی انجام شد. روش:روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی شهر اصفهان در سال 1399-1400 بودکه از میان آنهاتعداد 30 نفر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش تحت مداخله دهجلسهای آموزش بازیهای تعاملی بهصورت جلسههای هفتگی 90 دقیقهای قرار گرفت و گروه کنترل در فهرست انتظار باقی ماند و مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندههای دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با مقیاس رفتار انطباقی واینلند- ویرایش دوم ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل در دو خردهمقیاس مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی تفاوت معناداری (05/0P<) وجود دارد. اما در خردهمقیاس مهارتهای اجتماعی، تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P<). نتیجهگیری. با توجه به نتایج بازیهای تعاملی بر رفتارهای انطباقی دانشآموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی تأثیر دارد و از این روش میتوان برای بهبود مهارتهای انطباقی در کنار سایر رویکردهای درمانی استفاده کرد.
Faramarzi S, Afraz F, ghaderi F. Effectiveness of Interaction Play on Adaptive Behaviors of Students with Nonverbal Learning Disorder. JOEC 2023; 23 (3) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1664-fa.html
فرامرزی سالار، افراز فاطمه، قادری فرزاد. اثر بازیهای تعاملی بر رفتارهای انطباقی دانشآموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :123-134