1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه شهر کرد 3- دانشگاه آزاد 4- آموزش و پرورش
چکیده: (4997 مشاهده)
هدف: در پژوهش حاضر، برنامهای برای پرورش تابآوری تدوین شده و سپس تأثیر آموزش آن بر بهزیستی روانی نوجوانان با اختلالهای رفتاری بروننمود و دروننمود بررسی شده است. روش:پژوهش حاضر، از نوع بنیادی-کاربردی و روش پژوهش، روش نیمهآزمایشی است. تعداد 58 نفر (با میانگین سنی 77/12 و انحراف معیار 88/0) در پژوهش شرکت داده شدند. مقیاس تابآوری نیل و دایاس (2001(، نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (مینایی، 1384) و مقیاس بهزیستی عمومیاسکهیل )2001) بهترتیب برای ارزیابی تابآوری، اختلالهای رفتاری دروننمود و بروننمود، و بهزیستی روانی استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تابآوری، باعث افزایش بهزیستی روانی شرکت کنندگان در مرحله پسآزمون میشود (05/0p<) ولی اثر آن تا مرحله پیگیری باقی نمیماند؛ همچنین، آموزش تابآوری، باعث افزایش تابآوری در این نوجوانان میشود و اثر آن در مرحله پیگیری نیز باقی میماند (05/0p<). نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که برنامه تابآوری تدوینشده توانسته است ضمن بهبود نسبی بهزیستی روانی دانشآموزان دارای اختلالهای رفتاری، موجب ارتقای میزان تابآوری و کاهش شدت اختلالهای رفتاری آنها شود.
Alizadeh H, Kaveh Ghahfarokhi M, Yoosefi Looyeh M, Roohi A. Development of a Resilience Fostering Program, and Its Effectiveness on Psychological Well-being in Adolescents with Externalizing and Internalizing Behavioral Disorders . JOEC 2012; 12 (3) :43-60 URL: http://joec.ir/article-1-166-fa.html
علیزاده حمید، کاوه قهفرخی منیژه، یوسفی لویه مجید، روحی علیرضا. تدوین برنامه پرورش تابآوری و بررسی تأثیر آن بر بهزیستی روانی نوجوانان با اختلالهای رفتاری برون نمود و دروننمود. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (3) :43-60