[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مبتنی بر موسیقی بر مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز کودکان 6 تا ۱۰ ساله با نارسایی ویژه در یادگیری
صبورا برزگر اسکندرکلایی 1، هدی بابایی1 ، زهرا رحبپور عزیزی1
1- موسسه آموزش عالی فروردین قائمشهر
چکیده:   (794 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر موسیقی بر مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز کودکان 6 تا۱۰ ساله با نارسایی ویژه در یادگیری بوده است. نارسایی ویژه در یادگیری به گروه ناهماهنگی از اختلال‌های رشدی گفته می‌شود که به شکل مشکلات عمده در فراگیری و به‌کارگیری نارسایی‌های خواندن، نوشتن و ریاضیات آشکار می‌شود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با پس‌آزمون و پیش‌آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمام کودکان 6 تا10 ساله در مرکز آموزش اختلال یادگیری توانای شهرستان قائمشهر به تعداد 50 نفر در سال تحصیلی 1399-1400 است که از این میان 30 نفر به شیوه نمونه در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 16 جلسه تحت موسیقی‌درمانی قرار گرفت و گروه کنترل تا پایان پژوهش مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ماتسون و پرسشنامه کانرز بود. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (شاخص‌های میانگین، درصد، انحراف معیار، ترسیم جدول فراوانی) و در بخش استنباطی از روش GEE استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که موسیقی‌درمانی بر رفتار اجتماعی مناسب، رفتار غیر‌اجتماعی، پرخاشگری، رفتار تکانشی و اطمینان زیاد به‌خود‌داشتن و همین‌طور مشکلات سلوک پسران و دختران و بی‌توجهی - رؤیاپردازی کودکان دارای نارسایی ویژه در یادگیری اثربخش است (05/0>P). نتیجه‌گیری: استفاده از موسیقی‌درمانی می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز کودکان دارای نارسایی ویژه در یادگیری مفید باشد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش مبتنی بر موسیقی، مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز، نارسایی ویژه در یادگیری
متن کامل [PDF 474 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/11/7 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1402/9/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Music-based Education on the Social Skills, Attention and Concentration of 6-10-year Old Children with Special Learning Disabilities. JOEC 2023; 23 (3) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1648-fa.html

برزگر اسکندرکلایی صبورا، بابایی هدی، رحبپور عزیزی زهرا. اثربخشی آموزش مبتنی بر موسیقی بر مهارت‌های اجتماعی، توجه و تمرکز کودکان 6 تا ۱۰ ساله با نارسایی ویژه در یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (3) :7-18

URL: http://joec.ir/article-1-1648-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645