زمینه و هدف: ناتوانیهای یادگیری یک اختلال عصبی-تحولی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاریها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال از قبیل نارسایی در توجه ارتباط دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در توجه انتخابی و توجه مداوم دانشآموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال خواندن است که به مراکز روانشناسی، مشاوره و مراکز درمانی روانپزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری موردنظر تعداد 30 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پژوهش آزمون رنگواژه استروپ (بندر، 1983) و آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1965) را تکمیل کردند و آزمودنیهای گروه آزمایش 8 جلسه (هفتهای یک جلسه) شیوهنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی (آیرس، 1996) را دریافت کردند. درنهایت تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بهوسیله نرمافزار spss26انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که گروه دریافتکننده برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در متغیرهای وابسته این پژوهش نسبت به گروه کنترل نه تنها اثربخشی بیشتری را نشان دادهاند (p<0.001) بلکه در طی زمان نیز این میزان اثرگذاری برای آنها حفظ شد که پایداری اثر مداخله را نشان میدهد (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که این روش درمانی در بهبود توجه انتخابی و توجه مستمر بهصورت پایدار در کودکان با اختلال خواندن مؤثر بوده است و برنامهریزان و درمانگران میتوانند استفاده از این روش درمانی را در دستورکار خود قرار دهند.
هاشمی رزینی هادی، نقیب السادات رائده، صلاحیان افشین. اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در افزایش توجه انتخابی و توجه مستمر دانشآموزان با اختلال خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :31-42