[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 42-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در افزایش توجه انتخابی و توجه مستمر دانش‌آموزان با اختلال خواندن
هادی هاشمی رزینی*1 ، رائده نقیب السادات ، افشین صلاحیان
چکیده:   (334 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانی‏های یادگیری یک اختلال عصبی- تحولی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاری‏ها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال از قبیل نارسایی در توجه ارتباط دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در توجه انتخابی و توجه مداوم دانش­آموزان با اختلال خواندن انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان پسر 7 تا 12 سال دارای اختلال خواندن است که به مراکز روان­شناسی، مشاوره و مراکز درمانی روان­پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مراجعه کردند. از جامعه آماری موردنظر تعداد 30 دانش­آموز به روش  نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. شرکت­کنندگان در پژوهش آزمون رنگ­واژه استروپ (بندر، 1983) و آزمون عملکرد پیوسته (رازولد و همکاران، 1965) را تکمیل کردند و آزمودنی­های گروه آزمایش 8 جلسه (هفته­ای یک جلسه) شیوه‌نامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی (آیرس، 1996) را دریافت کردند. در‌نهایت تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر به‌وسیله نرم‌افزار spss26 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه دریافت­کننده برنامه درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در متغیرهای وابسته این پژوهش نسبت به گروه کنترل نه تنها اثربخشی بیشتری را نشان داد­ه­اند (p<0.001) بلکه در طی زمان نیز این میزان اثرگذاری برای آنها حفظ شد که پایداری اثر مداخله را نشان می­دهد (p<0.001). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که این روش درمانی در بهبود توجه انتخابی و توجه مستمر به‌صورت پایدار در کودکان با اختلال خواندن مؤثر بوده است و برنامه­ریزان و درمانگران می­توانند استفاده از  این روش درمانی را در دستورکار خود قرار دهند.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی، توجه انتخابی، توجه مستمر
متن کامل [PDF 600 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/1 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


هاشمی رزینی هادی، نقیب السادات رائده، صلاحیان افشین. اثربخشی درمان مبتنی بر یکپارچگی حسی در افزایش توجه انتخابی و توجه مستمر دانش‌آموزان با اختلال خواندن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (2) :31-42

URL: http://joec.ir/article-1-1646-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710