1- برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران 2- دکترای برنامهریزیدرسی دانشیار هیئت علمی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران 3- دانشیار مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران
چکیده: (1082 مشاهده)
هدف: این پژوهش، مطالعه نظاممند برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانشآموزان با اختلال طیف اتیسماست. در این پژوهش، یک برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی از تمام جهتها بررسی شده است. روش: رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فرا ترکیب میباشد. برای یافتن ویژگیها و مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی، پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب شدهاند. جامعه مورد مطالعه پژوهشهای انجامشده از پژوهشهای 15 سال گذشته است که طی واکاوی محتوایی، دستهبندی و غربالگری انجام شده و حدود 31 پژوهش واجد شرایط و معیارهای مدنظر بهصورت هدفمند انتخاب، کدگذاری و طبقهبندی شدند و پس از آن الگوها، پایههای نظری و مضامین اصلی نیز استخراج شدند. یافتهها: با استفاده از تحلیل محتوا چهار بعد شناسایی شد که شامل دوازده زیرطبقه به شکل بعد رویکردهای برنامه درسی در چهار زیرطبقه، بعد اهداف برنامه درسی در سه زیرطبقه، بعد محتوای برنامه درسی در سه زیرطبقه، بعد فرایند یاددهی- یادگیری در سه زیرطبقه، بعد ارزشیابی در برنامه درسی در سه زیرطبقه میباشد. نتیجهگیری: براساس یافتههای مطالعه حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی در دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم مؤثر است.
vahed motlagh M, safarnavade M, Samiee Zafarghandi M. Synthesis research of curriculum based on emotional / social intelligence of students with autism spectrum disorder. JOEC 2023; 23 (1) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1624-fa.html
واحد مطلق معصومه، صفرنواده مریم، سمیعی زفرقندی مرتضی. سنتز پژوهی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی/ اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :119-130