[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 130-119 برگشت به فهرست نسخه ها
سنتز پژوهی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی/ اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم
معصومه واحد مطلق1 ، مریم صفرنواده*2 ، مرتضی سمیعی زفرقندی3
1- برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران
2- دکترای برنامه‌ریزی‌درسی دانشیار هیئت علمی آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران
3- دانشیار مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران
چکیده:   (1082 مشاهده)
هدف: این پژوهش، مطالعه نظام‌مند برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم است. در این پژوهش، یک برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی از تمام جهت‌ها بررسی شده است. روش: رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فرا ترکیب می‌باشد. برای یافتن ویژگی‌ها و مؤلفه‌های برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی، پژوهش‌های اخیر با روشی نظام‌مند انتخاب شده‌اند. جامعه مورد مطالعه پژوهش‌های انجام‌شده از پژوهش‌های 15 سال گذشته است که طی واکاوی محتوایی، دسته‌بندی و غربالگری انجام شده و حدود 31 پژوهش واجد شرایط و معیارهای مد‌نظر به‌صورت هدفمند انتخاب، کد‌گذاری و طبقه‌بندی شدند و پس از آن الگوها، پایه‌های نظری و مضامین اصلی نیز استخراج شدند. یافته‌ها: با استفاده از تحلیل محتوا چهار بعد شناسایی شد که شامل دوازده زیر‌طبقه به شکل بعد رویکردهای برنامه درسی در چهار زیر‌طبقه، بعد اهداف برنامه درسی در سه زیر‌طبقه، بعد محتوای برنامه درسی در سه زیر‌طبقه، بعد فرایند یاددهی- یادگیری در سه زیر‌طبقه، بعد ارزشیابی در برنامه درسی در سه زیر‌طبقه می‌باشد. نتیجه‌گیری: بر‌اساس یافته‌های مطالعه حاضر، می‌توان چنین نتیجه گرفت که برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی اجتماعی در دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم مؤثر است.
 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: سنتز‌پژوهی، برنامه درسی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، اختلال اتیسم.
متن کامل [PDF 547 kb]   (633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1402/3/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vahed motlagh M, safarnavade M, Samiee Zafarghandi M. Synthesis research of curriculum based on emotional / social intelligence of students with autism spectrum disorder. JOEC 2023; 23 (1) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1624-fa.html

واحد مطلق معصومه، صفرنواده مریم، سمیعی زفرقندی مرتضی. سنتز پژوهی برنامه درسی مبتنی بر هوش هیجانی/ اجتماعی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :119-130

URL: http://joec.ir/article-1-1624-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710