1- آموزش زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- آموزش زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 3- گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران، سازمان مرکزی، تهران 4- زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (775 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش از طریق رایانه بر مهارت گفت و شنود انگلیسی در دانشآموزان مبتلا به اوتیسم با عملکرد پایین در مقایسه با روش آموزش از طریق کتاب درسی انجام شد. روش:این پژوهشبا استفاده ازروش ترکیبی (کمی-کیفی) و با طرح مطالعۀ موردی انجام شد. جامعۀ آماری دانشآموزان مدارس پسرانۀ ویژۀ اوتیسم در شهر تهران در پایۀ هفتم متوسطۀ پیش پیشحرفهایبا سطح آموزش پذیری بالاتر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰بودند. شش دانشآموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین همسطح بودن نمونهها از آزمون کافمن (۲۰۰۴، ویرایش دوم) استفاده شد. نمونهها به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی با استفاده از برنامۀ رایانهای محقق ساخته و دانشآموزان گروه کنترل با استفاده از کتاب درسی آموزش دیدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میزان تقلید جملات، تشخیص نقش و محیط گفت و شنود در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافته است. نتایج آزمون پیگیریماندگاری این تاثیرات را نشان داد. بررسی کیفی پاسخهای والدین به سوالات مصاحبه بیانگر تاثیر برنامۀ رایانهای بر ایجاد انگیزش مشارکت در گفت و شنود انگلیسی بود.نتیجهگیری: با در نظر گرفتن ضعف دانشآموزان مبتلا به اوتیسم در مهارت گفت و شنود، و با توجه به تاثیرات مثبت برنامۀ رایانهای بر این مهارت در آنان، میتوان استفاده از آموزش رایانهای را برای تدریس گفت و شنود انگلیسی توصیه کرد.
Esnaashari Amiri M, Soleimani H, Alipour A, Jafarigohar M, Karimi Firoozjaei A. The Effect of Computer-Mediated Instruction on Autistic Students’ Conversation Skill. JOEC 2022; 22 (2) : 10 URL: http://joec.ir/article-1-1618-fa.html
اثناعشری امیری محدثه، سلیمانی حسن، علیپور احمد، جعفری گهر منوچهر، کریمی فیروزجایی علی. تاثیرآموزش از طریق رایانه بر مهارت گفت و شنود انگلیسی در دانشآموزان مبتلا به اوتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :129-144