هدف: در این پژوهش، به منظور بررسی آسیبشناختی مهارت خواندن دانشجویان نابینای فارسیزبان، انواع خطاها و سرعت خواندن بریل فارسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش: آزمون هنجارشده «مهارت خواندن ملی بریل» بر پایه تجربه عملی پیرامون بریل فارسی و مشاهده عملی انواع خطاهای خواندن دانشجویان نابینای فارسیزبان، برای فارسی، بومیسازی شد و پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، روی نمونه آماری 20 دانشجوی نابینای 25-18 ساله شهر مشهد به تفکیک جنسیت که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند، آزمون شد. یافتهها: بهطورکلی، میزان درصد خطاهای خواندن به ترتیب از بیشتر به کمتر شامل «خطاهای علائم نگارشی»، «خطاهای قواعد نوشتاری» و «خطاهای حرفی و نقطهای» بود. میانگین نمره خواندن 55 بهدست آمد که پایینتر از نمره حدنصاب بود. میانگین سرعت خواندن 70 واژه در دقیقه بهدست آمد. بین دانشجویان دختر و پسر نابینا، از لحاظ نمره خواندن بریل و سرعت خواندن بریل تفاوت معناداری وجود نداشت. سرعت خواندن بریل در دانشجویان دختر دودستخوان، بیشتر از پسر بود، اما معنادار نبود. تأثیر جنسیت بر نمره خواندن نیز معنادار بهدست آمد و معناداری افزایش نمره خواندن بریل با دو دست تأیید شد. نتیجهگیری: شایعترین خطای خواندن در نمونه آماری مورد بررسی «خطاهای علائم نگارشی» بود.
Jahangiri N, Monfared N, Ghavam A, Mohib Azghandi H. To investigate the Reading Errors and Reading Speed among the 18-25 years Old Students of Mashhad with Vision Impairments. JOEC 2012; 12 (2) :69-84 URL: http://joec.ir/article-1-160-fa.html
جهانگیری نادر، منفرد نرجس، قوام ابوالقاسم، محیب ازغندی حمید. بررسی انواع خطاها و سرعت خواندن در دانشجویان نابینای 25-18 ساله شهر مشهد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :69-84