استادیار گروه زبانشناسی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (254 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری در نوجوانان فارسیزبان مبتلا به فلج مغزی و مقایسه آن با نوجوانان سالم بود. روش:پژوهش حاضر، از نوع کمی و از نظر روش تجربی است. جامعه آماری متشکل از 60 نوجوان مبتلا به فلج مغزی و سالم ساکن شهر تهران بود. گروه آزمایش شامل30 نوجوان مبتلا به فلج مغزی 10-15 ساله(17 دختر و 13 پسر) بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. عارضه همه آنها از نوع انقباظی بود. برای گروه کنترل، 30 نوجوانان سالم براساس با جنسیت، سن و تحصیلات نوجوانان مبتلا به فلج مغزی انتخاب شد. برای ارزیابی تواناییهای واژگانی آزمونیهای پژوهش از آزمونهای (47) و (48) انطباق واژههای گفتاری و نوشتاری با تصویر استفاده شد.آزمونها با فاصله یک هفتهای روی آزمودنیها اجرا شد.یافتهها: نتایج نشان داد که توانایی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی در پردازش معنایی واژههای گفتاری و واژههای نوشتاری بهطور معناداری نسبت به نوجوانان سالم ضعیفتر است. همچنین، الگوی رشد درک واژههای گفتاری و نوشتاری نوجوانان مبتلا به فلج مغزی نسبت به نوجوانان سالم دچار تأخیر است.نتیجهگیری: تحلیل یافتههای پژوهش مشخص کرد، اختلال در شبکه واژگانی و اختلال ادراکی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی عامل ضعف در پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری آنها است. هرچند که اختلال ادراکی آنها بهمراتب بیشتر اختلال در شبکه واژگانی است.
Semantic Processing Survey of Spoken and Written Words in Adolescents with Cerebral Palsy: Evidence from PALPA Word-Picture Matching Test. JOEC 2022; 22 (4) :21-32 URL: http://joec.ir/article-1-1596-fa.html
رضایی لیلا، نصزت زاده حیدر. پردازش معنایی واژههای گفتاری و نوشتاری در نوجوانان مبتلا به فلج مغزی: شواهدی از آزمون انطباق واژه با تصویر پالپا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (4) :21-32