[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه ‌دانش آموزان با نارساخوانی
نفیسه رفیعی*1 ، سید مجتبی موسوی فرد1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (2129 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر خلاق به روش ادوارد دوبونو بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانش‌آموزان با نارساخوانی در پایه چهارم شهرستان تیران و کرون در سال تحصیلی 1399-1400 بود. روش: در این پژوهش روش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون - پس‌‌آزمون و گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری تمام دانش‌آموزان نارسا‌خوان شهرستان تیران و کرون در سال 1399-1400 بود. روش نمونه‌گیری دردسترس و تعداد نمونه 30 نفر انتخاب شد که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفت. گروه آزمایش در 10 جلسه، هفته‌ای یک‌بار، آموزش گروهی تفکر خلاق به روش دوبونو را به‌صورت آنلاین دریافت کردند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش پرسشنامه خودپنداره تحصیلی (یی- هیسن چین، 2004) و پرسشنامه اشتیاق به مدرسه، (وانگ، وایلت و اسکلز، 2011) و آزمون تشخیصی نارساخوانی (حیدری و همکاران ،1395) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل وارایانس اندازه‌های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده ازنرم‌افزار 23 spss  تحلیل شد. یافته‌ها: نشان داد که آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر خودپنداره تحصیلی عمومی در سطح معناداری 05/0>p، 42/32 F= و میزان تأثیر 60/0 ، خود‌پنداره تحصیلی آموزشگاهی با 128/49 F=، میزان تأثیر82/0  و خودپنداره غیرآموزشگاهی با 32/82 F= و میزان تأثیر 74/0 معنادار بود. همچنین آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر اشتیاق رفتاری درسطح معناداری 05/0>p، 801/44F= و میزان تأثیر96/0، اشتیاق هیجانی 197/25F=، میزان تأثیر 87/0 و اشتیاق شناختی با   273/22 =  F= و میزان تأثیر 90/0 نیز معنادار بود. همچنین آزمون تعقیبی نیز بیانگر تفاوت معناداری بین پس‌آزمون و آزمون پیگیری در گروه مداخله در هر دو متغیر را نشان داد. نتیجه‌گیری: براساس این نتایج می‌توان ابراز کرد که روش تفکر خلاق به روش دوبونومی‌تواند بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانش‌آموزان با نارساخوانی مؤثر واقع شود.بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانش‌آموزان با نارساخوانی مؤثر واقع شود.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: تفکر خلاق، روش دوبونو، اشتیاق مدرسه، خودپنداره تحصیلی، نارساخوانی
متن کامل [PDF 713 kb]   (1109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1401/8/22 | انتشار: 1402/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiei N, Mousavi Fard S M. Effectiveness of Teaching Creative Thinking by De Bono Method on the Academic Self-concept and School Enthusiasm of Students with Dyslexia. JOEC 2023; 23 (2) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1576-fa.html

رفیعی نفیسه، موسوی فرد سید مجتبی. اثربخشی آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه ‌دانش آموزان با نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :91-104

URL: http://joec.ir/article-1-1576-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 2 - ( 5-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710