هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر خلاق به روش ادوارد دوبونو بر خودپندارهتحصیلی و اشتیاق مدرسه دانشآموزان با نارساخوانی در پایه چهارم شهرستان تیران و کرون در سال تحصیلی 1399-1400 بود. روش: در این پژوهش روش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان نارساخوان شهرستان تیران و کرون در سال 1399-1400 بود. روش نمونهگیری دردسترس و تعداد نمونه 30 نفر انتخاب شد که بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفت. گروه آزمایش در 10 جلسه، هفتهای یکبار، آموزش گروهی تفکر خلاق به روش دوبونو را بهصورت آنلاین دریافت کردند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه خودپنداره تحصیلی(یی- هیسن چین، 2004) و پرسشنامه اشتیاق به مدرسه، (وانگ، وایلت و اسکلز، 2011) و آزمون تشخیصی نارساخوانی (حیدری و همکاران ،1395) بود. دادهها با استفاده از تحلیل وارایانس اندازههای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده ازنرمافزار 23spss تحلیل شد.یافتهها: نشان داد که آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر خودپنداره تحصیلی عمومی در سطح معناداری 05/0>p، 42/32 F=و میزان تأثیر 60/0 ، خودپنداره تحصیلی آموزشگاهی با 128/49 F=، میزان تأثیر82/0 و خودپنداره غیرآموزشگاهی با 32/82 F=و میزان تأثیر 74/0 معنادار بود. همچنین آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر اشتیاق رفتاری درسطح معناداری 05/0>p، 801/44F=و میزان تأثیر96/0، اشتیاق هیجانی 197/25F=، میزان تأثیر 87/0 و اشتیاق شناختی با 273/22 = F= و میزان تأثیر 90/0 نیز معنادار بود. همچنین آزمون تعقیبی نیز بیانگر تفاوت معناداری بین پسآزمون و آزمون پیگیری در گروه مداخله در هر دو متغیر را نشان داد. نتیجهگیری: براساس این نتایج میتوان ابراز کرد که روش تفکر خلاق به روش دوبونومیتواند بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانشآموزان با نارساخوانی مؤثر واقع شود.بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانشآموزان با نارساخوانی مؤثر واقع شود.
Rafiei N, Mousavi Fard S M. Effectiveness of Teaching Creative Thinking by De Bono Method on the Academic Self-concept and School Enthusiasm of Students with Dyslexia. JOEC 2023; 23 (2) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1576-fa.html
رفیعی نفیسه، موسوی فرد سید مجتبی. اثربخشی آموزش تفکر خلاق به روش دوبونو بر خودپنداره تحصیلی و اشتیاق مدرسه دانش آموزان با نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (2) :91-104