[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 144-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای
احمد علیپور1 ، محمد مهدی پسندیده2 ، آتوسا نیکزاد1
1- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، استان گیلان، ایران
چکیده:   (360 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کودکان 12-8 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای مراجعه‌کننده به بخش روانپزشکی (بخش اختلالات رفتاری) بیمارستان‌های شهر تهران در  نیمه اول سال 1397 بود. از میان جامعه آماری فوق به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌صورت چندمرحله‌ای تعداد 30 نفر انتخاب و با جایگزینی تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و به مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) پاسخ دادند. گروه گواه در انتظار ماند و آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 1 ساعته در طول سه هفته و هر سه روز یک­ بار به اجرا گذاشته شد؛ سپس در پایان مداخلات درمانی و 2 ماه، بار دیگر آزمودنی‌های گروه‌های آزمایش و گواه، توسط ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌ آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون‌ تعقیبی بونفرونی تحلیل گردیدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت باعث کاهش علائم اضطراب کودکان مبتلا به اختلال مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای شد و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی تنفس ریتمیک توسط فلوت می‌تواند باعث کاهش علائم اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال مبتلا به نافرمانی مقابله‌ای شود.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: تنفس ریتمیک، فلوت، اضطراب، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 959 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1401/10/20 | انتشار: 1402/3/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Rhythmic Breathing Training by Flute on Decreasing of Anxiety in Children with Oppositional Defiant Disorder. JOEC 2023; 23 (1) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1543-fa.html

علیپور احمد، پسندیده محمد مهدی، نیکزاد آتوسا. اثربخشی آموزش تنفس ریتمیک توسط فلوت بر کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (1) :131-144

URL: http://joec.ir/article-1-1543-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645