1- کارشناس ارشد بهزیستی مرکز خوی 2- دانشیار دانشگاه ازاد واحد ماکو
چکیده: (1073 مشاهده)
هدف: این پژوهش بهمنظور مقایسه رویکردهای یادگیری و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان عادی و نابینا دوره متوسطه دوم شهر خوی در سال تحصیلی 1399-1400 انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش، علی-مقایسهای بود. جامعه آماری را تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر خوی تشکیل دادند. نمونه شامل 60 دانشآموز (30 نفر دانشآموز نابینا و 30 نفر دانشآموز عادی) بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه رویکردهای یادگیری میلر و همکاران (1999) و آزمون اهمالکاری تاکمن (1991) استفاده شد.پایایی پرسشنامهها از راه ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب، 912/0 و 847/0 به دست آمد. برای تعیین وضعیت نرمالبودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف بهره گرفته شد. با توجه به نرمالبودن توزیع دادهها از روش آماری آزمون t و تحلیل واریانس چندمتغیره برای بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که در رویکردهای یادگیری میزان اهداف عملکردی و ارزشگذاری بیرونی در دانشآموزان عادی بالاتر از دانشآموزان نابینا هستند. همچنین میزان اهداف ابزاری/ آینده و ارزشگذاری درونی در دانشآموزان نابینا بالاتر از دانشآموزان عادی هستند، در مؤلفههای اهداف یادگیری و ادراک از توانایی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان دادکه اهمالکاری تحصیلی و مؤلفههای آن (اهمالکاری عمدی، اهمالکاری ناشی از خستگی و اهمالکاری ناشی از بیبرنامگی) در دانشآموزان عادی و نابینا دوره متوسطه دوم تفاوت معناداری ندارند. نتیجهگیری: بهطورکلی دانشآموزان نابینا با توجه به شرایط خاص خود از رویکردهای یادگیری ویژه و مطلوبی استفاده میکنند.
zarei H A. Comparison of Learning Approaches and Academic Procrastination in Normal and Blind Students in the Secondary School. JOEC 2022; 22 (1) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1536-fa.html
محمدخانی رقیه، زارعی حیدر علی. مقایسه رویکردهای یادگیری و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان عادی و نابینا در دوره متوسطه دوم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :131-142