[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 142-131 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه رویکردهای یادگیری و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و نابینا در دوره متوسطه دوم
رقیه محمدخانی1، حیدر علی زارعی*2
1- کارشناس ارشد بهزیستی مرکز خوی
2- دانشیار دانشگاه ازاد واحد ماکو
چکیده:   (1073 مشاهده)
هدف: این پژوهش به‌منظور مقایسه رویکردهای یادگیری و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و نابینا دوره متوسطه دوم شهر خوی در سال تحصیلی 1399-1400 انجام شد. روش: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش، علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری را تمام دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر خوی تشکیل دادند. نمونه شامل 60 دانش‌آموز (30 نفر دانش‌آموز نابینا و 30 نفر دانش‌آموز عادی) بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه رویکردهای یادگیری میلر و همکاران (1999) و آزمون اهمال‏کاری تاکمن (1991) استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها از راه ضریب آلفای کرونباخ به‌ترتیب، 912/0 و 847/0 به دست آمد. برای تعیین وضعیت نرمال‌بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف بهره گرفته شد. با توجه به نرمال‌بودن توزیع داده‌ها از روش آماری آزمون t و تحلیل واریانس چندمتغیره برای بررسی فرضیه‌های پژوهش استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که در رویکردهای یادگیری میزان اهداف عملکردی و ارزش‌گذاری بیرونی در دانش‌آموزان عادی بالاتر از دانش‌آموزان نابینا هستند. همچنین میزان اهداف ابزاری/ آینده و ارزش‌گذاری درونی در دانش‌آموزان نابینا بالاتر از دانش‌آموزان عادی هستند، در مؤلفه‌های اهداف یادگیری و ادراک از توانایی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که اهمال‌کاری تحصیلی و مؤلفه‌های آن (اهمال‏کاری عمدی، اهمال‏کاری ناشی از خستگی و اهمال‏کاری ناشی از بی‌برنامگی) در دانش‌آموزان عادی و نابینا دوره متوسطه دوم تفاوت معناداری ندارند. نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی دانش‌آموزان نابینا با توجه به شرایط خاص خود از رویکردهای یادگیری ویژه و مطلوبی استفاده می‌کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: رویکردهای یادگیری، اهمال‌کاری تحصیلی، دانش‌آموزان نابینا.
متن کامل [PDF 434 kb]   (504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار: 1401/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei H A. Comparison of Learning Approaches and Academic Procrastination in Normal and Blind Students in the Secondary School. JOEC 2022; 22 (1) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1536-fa.html

محمدخانی رقیه، زارعی حیدر علی. مقایسه رویکردهای یادگیری و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و نابینا در دوره متوسطه دوم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (1) :131-142

URL: http://joec.ir/article-1-1536-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710