1- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور،تهران 2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، تهران 3- استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده: (1300 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر اسنارک و بررسی بازنمایی عدد- مکان در نوجوانان ایرانی مبتلا به اختلال بیشفعالی، اختلال نقص توجه و نوجوانان بدون اختلال طراحی و انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری نوجوانان 10 تا 15 ساله شهر تهران و گروه نمونه شامل 30 فرد مبتلا به اختلال بیشفعالی، 30 فرد مبتلا به اختلال نقص توجه و30 نوجوان بدون اختلال بودند که با روش نمونهگیری بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. همه این افراد تکلیف بزرگی اعداد (جورجز، 2017) را اجرا کردند و به آن پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر اسنارک در نوجوانان عادی و مبتلا به اختلال بیشفعالی و نقص توجه وجود دارد، بهصورتی که بیشترین مقدار اسنارک در افراد مبتلا به بیشفعالی و کمترین مقدار مربوط به افراد عادی است. این اثر به شکل بازنمایی اعداد کوچک در سمت راست و بازنمایی اعداد بزرگ در سمت چپ دیده میشود. همچنین گروه سالم بیشترین پاسخهای صحیح و گروه دارای نقص توجه، کمترین تعداد پاسخهای صحیح را دادهاند. زمان واکنش گروه نقص توجه نیز بیشترین و زمان واکنش گروه بیشفعال کمترین مقدار بوده است. نتیجه گیری: این نتایج نخست مشخص میکند که اثر اسنارک معکوس در فارسیزبانان ایرانی وجود دارد و همچنین نشاندهنده بزرگتربودن اثر اسنارک در افراد مبتلا به اختلال بیشفعالی- نقص توجه است.
alizadeh fard S, ardebili P, alipour A. Comparison of SNARC Effect (Spatial-Numerical Association) in Adolescents with ADHD, and Attention Deficit Disorder and Normal Adolescents. JOEC 2021; 21 (4) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1513-fa.html
علیزاده فرد سوسن، اردبیلی پریسا، علیپور احمد. مقایسه اثر اسنارک (تداعی عدد- مکان) در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی، نقص توجه و نوجوانان عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :87-98