1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه 2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر
چکیده: (5785 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری درکودکان پیشدبستانی شهرستان رزن انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی- همهگیرشناسی بود. 327 کودک پیشدبستانی (144 دختر و 183پسر) از مدارس ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی شهرستان رزن با روش نمونهگیری خوشهای-تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (1997،1991؛ کیامنش و محمداسماعیل،1387) و پرسشنامه پژوهشگر ساخته از مربیان و والدین، گردآوری شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که 8/9 درصد از کودکان پیشدبستانی شهرستان رزن مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند و میزان شیوع اختلالهای رفتاری "اضطرابی"، "جسمی"، "گوشهگیری"، "توجه"، "درون نمود" و "بروننمود" در پسران پیشدبستانی، بیشتر از دختران است؛ همچنین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در مناطق روستایی، بالاتر از مناطق شهری است. نتیجهگیری: درصد نسبتاً بالای شیوع اختلالهای رفتاری در کودکان پیشدبستانی بر ضرورت طراحی و اجرای برنامه های آموزشی برای والدین و معلمان و همچنین ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره تاکید دارد.
Niusha B, Ganji K, Khademi Adel L. The Prevalence of Behavioral Disorders in Preschool Children of Razan. JOEC 2012; 12 (2) :37-54 URL: http://joec.ir/article-1-150-fa.html