[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 76-57 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برنامه های آموزش فراگیر
مسلم قبادیان1 ، محمد جواد بگیان بگیان کوله مرزی2، شاپور فولادوند3، روح الله رحیمی4، مریم حقانی5
1- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
2- مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، خرم‌آباد
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
4- دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران
5- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی تبریز
چکیده:   (763 مشاهده)
هدف: امروزه، آموزش فراگیر یکی از بارزترین و پر کشمکش‌ترین موضوعات پیش روی سیاست‌گذاران و متخصصان آموزشی در سراسر جهان است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه‌های آموزش فراگیر انجام گرفت. روش: به‌منظور واکاوی عمیق و شناسایی عوامل و نشانگرهای اثرگذار بر فراگیرسازی دانش‌آموزان، از رویکرد کیفی و روش گراندد تئوری استفاده شد. در این راستا با استفاده از روشی هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراک و تجربه 15 نفر از معلمان، کارشناسان و صاحبنظران آموزش فراگیرسازی به‌صورت ملاک محور بررسی عمیق شود. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته اکتشافی بود. برای تحلیل داده‌ها،  در بخش کیفی از روش کُدگذاری اولیه، باز و محوری استفاده شد. یافته‌ها: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و تحلیل عمیق داده‌ها، 284 نشانگر، 14 مقُوله و 7 طبقه اصلی که شامل «ویژگی‌های شخصیتی» الف. ویژگی شخصیتی معلم و ب. ویژگی شخصیتی دانش‌آموزان، «تخصص و صلاحیت حرفه‌ای معلم» دو مقوله الف. توسعه حرفه‌ای معلمان و ب.  تقویت مهارت‌های گروهی، «برنامه‌ریزی و استانداردسازی» الف. فرهنگ ساختاری و ب. برنامه‌ریزی عملکردی «فضا و امکانات آموزشی» الف. ساختار مدرسه و ب. ساختار کلاس، «اثرات روانشناختی مثبت و منفی فراگیرسازی» الف. مزایا و ب. معایب فراگیرسازی، «عوامل مربوط به خانواده» الف. سطح پایین کیفیت زندگی و ب. عملکرد ناقص خانواده و «عوامل مربوط به جامعه» الف. عوامل استرس‌زای محیطی و ب. گروه همسالان شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش کیفی و شناسایی عوامل مؤثر در فراگیرسازی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی، می‌توان برنامه‌های جامعی برای اثربخشی بیشتر مدارس فراگیر‌سازی تدوین کرد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: فراگیرسازی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دانش‌آموزان عادی، گراندد تئوری
متن کامل [PDF 684 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/21 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار: 1401/8/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مرز. Identify the Factors Affecting the Success of Inclusive Education Programs. JOEC 2022; 22 (3) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1492-fa.html

قبادیان مسلم، بگیان کوله مرزی محمد جواد بگیان، فولادوند شاپور، رحیمی روح الله، حقانی مریم. شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برنامه های آموزش فراگیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :57-76

URL: http://joec.ir/article-1-1492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 8-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645