1- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران 2- مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، خرمآباد 3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک 4- دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران 5- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی تبریز
چکیده: (1370 مشاهده)
هدف: امروزه، آموزش فراگیر یکی از بارزترین و پر کشمکشترین موضوعات پیش روی سیاستگذاران و متخصصان آموزشی در سراسر جهان است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامههای آموزش فراگیرانجام گرفت. روش: بهمنظور واکاوی عمیق و شناسایی عوامل و نشانگرهای اثرگذار بر فراگیرسازی دانشآموزان، از رویکرد کیفی و روش گراندد تئوری استفاده شد. در این راستا با استفاده از روشی هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراک و تجربه 15 نفر از معلمان، کارشناسان و صاحبنظران آموزش فراگیرسازی بهصورت ملاک محور بررسی عمیق شود. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته اکتشافی بود. برای تحلیل دادهها، در بخش کیفی از روش کُدگذاری اولیه، باز و محوری استفاده شد.یافتهها: پس از پیادهسازی مصاحبهها و تحلیل عمیق دادهها، 284 نشانگر، 14 مقُوله و 7 طبقه اصلی که شامل «ویژگیهای شخصیتی» الف. ویژگی شخصیتی معلم و ب. ویژگی شخصیتی دانشآموزان، «تخصص و صلاحیت حرفهای معلم» دو مقوله الف. توسعه حرفهای معلمان و ب. تقویت مهارتهای گروهی، «برنامهریزی و استانداردسازی» الف. فرهنگ ساختاری و ب. برنامهریزی عملکردی «فضا و امکانات آموزشی» الف. ساختار مدرسه و ب. ساختار کلاس، «اثرات روانشناختی مثبت و منفی فراگیرسازی» الف. مزایا و ب. معایب فراگیرسازی، «عوامل مربوط به خانواده» الف. سطح پایین کیفیت زندگی و ب. عملکرد ناقص خانواده و «عوامل مربوط به جامعه» الف. عوامل استرسزای محیطی و ب. گروه همسالان شناسایی شدند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش کیفی و شناساییعوامل مؤثر در فراگیرسازی دانشآموزان دوره اول ابتدایی، میتوان برنامههای جامعی برای اثربخشی بیشتر مدارس فراگیرسازی تدوین کرد.
قبادیان مسلم، بگیان کوله مرزی محمد جواد بگیان، فولادوند شاپور، رحیمی روح الله، حقانی مریم. شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برنامه های آموزش فراگیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (3) :57-76