هدف: تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقهبندی توانایی دستی (MACS) برای کودکانو نوجوانان فلج مغزی است. روش: جهت تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی MACS، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه معکوس، روایی محتوا و پایایی تکرار آزمون و پایایی بین ارزیابان در میان والدین و کاردرمانگران، با استفاده از ضریب همبستگی درونخوشهای (ICC) و ضریب کاپای وزنی مورد ارزیابی قرار گرفت. 100 کودک 18-4 سال با میانگین سنی 15/85 بر حسب ماه؛ 37 دختر و 63 پسر با انواع مختلف فلج مغزی، مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: پایایی بین ارزیابان مناسب بود؛ ضریب همبستگی درونخوشهای (ICC) بین والدین و کاردرمانگران در نوبت اول (96/0) و در نوبت دوم (95/0)و بالای 9/0 بهدست آمد و ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو نشاندهنده میزان توافق عالی است. برای پایایی تکرار آزمون ICC در مورد والدین (97/0) و هم درمانگران (98/0) بالای 9/0 به دست آمد و همچنین ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو بیانکننده میزان همبستگی بالا بودهاند. میزان توافق کلی بین دو سیستم طبقهبندی توانایی دستی (MACS) و سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) به دست آمد. نتیجهگیری: نسخه فارسی سیستم طبقهبندی توانایی دستی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است و میتوان از آن بهمثابه ابزاری مفید و کاربردی در ارزیابی میزان توانایی دستی کودکان فلج مغزی استفاده کرد.
Riyahi A, Rassafiani M, AkbarFahimi N, Karimloo M. To Determine the Reliability and Validity of the Persian Translation of the Manual Ability Classification System for Children with Cerebral Palsy. JOEC 2012; 12 (2) :17-26 URL: http://joec.ir/article-1-148-fa.html
ریاحی آزاده، رصافیانی مهدی، اکبر فهیمی نازیلا، کریملو مسعود. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقهبندی توانایی دستی برای کودکان فلج مغزی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :17-26