[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 16-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بازی‌درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات‌رفتاری دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی در دوره ابتدایی
بهزاد آذرنیوشان*1 ، احمد به پژوه1 ، باقر غباری بناب1
1- دانشگاه تهران
چکیده:   (6378 مشاهده)

هدف: این پژوهش، به منظور بررسی اثربخشی بازی­درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات‌ رفتاری دانش‌آموزان پسر کم‌توان ‌ذهنی در دوره ابتدایی اجرا شده است. روش: با استفاده از طرح نیمه‌­تجربی از میان دانش­‌آموزان کم‌توان‌ ذهنی آموزش‌­پذیر در دو آموزشگاه ابتدایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شهرهای بابل و بابلسر، 30 دانش‌آموز با توجه به دوره تحصیلی، هوش، جنس و مشکلات رفتاری همتا و در دو گروه پانزده نفره آزمایشی و کنترل، قرار گرفتند. قبل و بعد از برگزاری جلسات بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری در ده جلسه (هر جلسه 90 دقیقه، سه روز در هفته) که یک روز در میان برای آزمودنی‌های گروه آزمایشی انجام می­گرفت، پرسشنامه راتر(فرم معلم) برای دو گروه به­منظور پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. داده‌های به‌دست آمده، با استفاده از آزمون کوواریانس با نرم‌افزار spss تحلیل شد. یافته­ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که استفاده از بازی­درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری، موجب کاهش معنی‌دار مشکلات رفتاری در دانش­آموزان کم­توان ذهنی (P<0/05) شد. نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت معنی­دار بین گروههای آزمایشی و کنترل می­توان از بازی­درمانی به­مثابه روش درمانی مؤثری برای کاهش مشکلات رفتاری در دانش­‌آموزان کم‌­توان ذهنی استفاده کرد. با توجه به نتایج این پژوهش، توصیه می­شود، بازی­درمانی به­‌صورت درس مستقلی در برنامه هفتگی دانش‌­آموزان قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری، کم‌توان‌ ذهنی، رویکرد شناختی- رفتاری، بازی‌درمانی
متن کامل [PDF 247 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/9/20 | پذیرش: 1391/4/26 | انتشار: 1391/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarnioshan B, Beh-Pajooh A, Ghobary Bonab B. The Effectiveness of Cognitive Behavior-based Play Therapy on the Behavioral Problems among Primary Students with Intellectual Disabilities. JOEC 2012; 12 (2) :5-16
URL: http://joec.ir/article-1-147-fa.html

آذرنیوشان بهزاد، به پژوه احمد، غباری بناب باقر. اثر بازی‌درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر مشکلات‌رفتاری دانش‌آموزان کم‌توان ‌ذهنی در دوره ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (2) :5-16

URL: http://joec.ir/article-1-147-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710