[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 68-59 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران با نظریه ذهن کودکان
محمدعلی بشارت*1 ، اکرم قربعلی1 ، غلامرضا صرامی فروشانی2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (4410 مشاهده)

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران با نظریه‌‌ذهن کودکان بود. روش: در این پژوهش، 189 کودک 4- 5 ساله (102 پسر و 87 دختر) به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. برای سنجش فنوتیپ گسترده درخودماندگی از فرم فارسی "پرسشنامه پیوستار درخودماندگی" (AQ) (نجاتی صفا، کاظمی، علاقبندراد، 1382) و برای سنجش توانایی نظریه‌ذهن از 3 نمونه از تکالیف رایج باورکاذب (سالی- آن، جعبه مداد رنگی- برچسب و چیپس سیب زمینی- سنگ) استفاده شد. یافته ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که بین نمره کلی فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران و مؤلفه‌های تغییر توجه، توجه به جزییات و تخیل با نمرات کودکان در تکالیف باورکاذب رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس اصل وراثت پذیری فنوتیپ درخودماندگی، می‌توان گفت که کودکان مادرانی که در مقیاس AQ نمرات بالاتری به دست می‌آورند، بیش از سایر کودکان ویژگی‌های مشخصه فنوتیپ گسترده درخودماندگی را نشان می‌دهند. در نتیجه، می‌توان انتظار داشت که کودکان مادرانی که در مقیاس AQ نمرات بالاتری به دست می‌آورند در توانایی نظریه‌ذهن که یکی از مؤلفه‌های شناختی فنوتیپ درخودماندگی است، نسبت به سایر کودکان مشکلات بیشتری داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، درخودماندگی، فنوتیپ گسترده درخودماندگی
متن کامل [PDF 639 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/6/12 | پذیرش: 1391/2/24 | انتشار: 1391/3/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Besharat M A, Ghorbali A, Sarrami Froushani G. An Investigation of the Relationship between Maternal Broader Autism Phenotype and Children’s Theory of Mind. JOEC 2012; 12 (1) :59-68
URL: http://joec.ir/article-1-145-fa.html

بشارت محمدعلی، قربعلی اکرم، صرامی فروشانی غلامرضا. رابطه فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران با نظریه ذهن کودکان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :59-68

URL: http://joec.ir/article-1-145-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710