1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، گروه روانشناسی، کازرون، ایران. 2- استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون، گروه روانشناسی، کازرون، ایران 3- استاد دانشگاه شیراز، گروه روانشناسی بالینی، شیراز، ایران. دانشگاه شیراز
چکیده: (1841 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه پردازش حسی، کمکطلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله در کودکان مبتلا به اختلالهای نقص توجه/ بیشفعالی، یادگیری خاص و دانشآموزان عادی انجام شد. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسهای بود، از میان تمامی دانشآموزان 10 تا 12 ساله با اختلالهای نقص توجه/ بیشفعالی، یادگیری خاص و عادی شهر شیراز که در سال 1399 مشغول به تحصیل بودند، 150 نفر (50 نفر با اختلال نقص توجه/ بیشفعال، 50 نفر با اختلال یادگیری خاص و 50 نفر عادی) به شیوه نمونهگیری هدفمند و با لحاظکردن ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. از ابزارهای مقیاس تشخیصی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی SNAP (فرم والدین) مقیاس پردازش حسی، کمکطلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله برای ارزیابی افراد استفاده شد. دادهها از راه آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد هر سه گروه دانشآموزان مبتلا به اختلالهای نقص توجه/ بیشفعالی، یادگیری خاص و عادی در مؤلفههای پردازش حسی، کمکطلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله اختلاف معناداری با هم دارند.نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه شواهدی بر مشکلات پردازش حسی، کمکطلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص و نقص توجه/بیشفعالی فراهم میکند. بنابراین لازم است مداخلهها و آموزشهای روانشناختی در جهت بهبود و اصلاح مشکلات این دانشآموزان لحاظ شود.
Movasaghi Z, Shameli L, Hadianfard H. Comparison of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disordery, Special Learning Disorder and Normal in Sensory Processing, Academic Help Seeking and Problem-solving Strategies. JOEC 2021; 21 (4) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1447-fa.html
موثقی زهرا، شاملی لیلا، هادیان فرد حبیب. مقایسه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی، اختلال یادگیری خاص و عادی از لحاظ پردازش حسی، کمکطلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :33-50