[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 50-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کودکان مبتلا به اختلال نقص‌‌ توجه/ بیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالی، اختلال یادگیری خاص و عادی از لحاظ پردازش حسی، کمک‌‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله
زهرا موثقی1 ، لیلا شاملی* 2، حبیب هادیان فرد3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، گروه روان‌شناسی، کازرون، ایران.
2- استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون، گروه روان‌شناسی، کازرون، ایران
3- استاد دانشگاه شیراز، گروه روان‌شناسی بالینی، شیراز، ایران. دانشگاه شیراز
چکیده:   (1841 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله در کودکان مبتلا به اختلال‌‌های نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی انجام شد. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسه‌ای بود، از میان تمامی دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله با اختلال‌های‌ نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و عادی شهر شیراز که در سال 1399 مشغول به تحصیل بودند، 150 نفر (50 نفر با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعال، 50 نفر با اختلال یادگیری خاص و 50 نفر عادی) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با لحاظ‌کردن ملاک‌‌های ورود و خروج انتخاب شدند. از ابزارهای مقیاس تشخیصی اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی SNAP (فرم والدین) مقیاس پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله برای ارزیابی افراد استفاده شد. داده‌‌ها از راه آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد هر‌ سه گروه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال‌های‌ نقص توجه/ بیش‌فعالی، یادگیری خاص و عادی در مؤلفه‌های پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبرد‌های حل مسئله اختلاف معناداری با هم دارند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه شواهدی بر مشکلات پردازش حسی، کمک‌طلبی تحصیلی و راهبرد‌های حل مسئله در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال‌های‌ یادگیری خاص و  نقص توجه/بیش‌فعالی فراهم می‌کند. بنابراین لازم است مداخله‌ها و آموزش‌های روان‌شناختی  در جهت بهبود و اصلاح مشکلات این دانش‌آموزان لحاظ شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش‌‌فعالی، اختلال یادگیری خاص، پردازش حسی، راهبرد‌های حل مسئله، کمک‌طلبی تحصیلی.
متن کامل [PDF 1634 kb]   (954 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/2 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار: 1400/11/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movasaghi Z, Shameli L, Hadianfard H. Comparison of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disordery, Special Learning Disorder and Normal in Sensory Processing, Academic Help Seeking and Problem-solving Strategies. JOEC 2021; 21 (4) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1447-fa.html

موثقی زهرا، شاملی لیلا، هادیان فرد حبیب. مقایسه کودکان مبتلا به اختلال نقص‌‌ توجه/ بیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌فعالی، اختلال یادگیری خاص و عادی از لحاظ پردازش حسی، کمک‌‌طلبی تحصیلی و راهبردهای حل مسئله. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :33-50

URL: http://joec.ir/article-1-1447-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660