1- پژوهشکده کودکان استثنایی 2- پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
چکیده: (4481 مشاهده)
هدف: سرب، فلزی پرمصرف و سمی عصبی با آثاری پایدار است. آلودگی با سرب یکی از مشکلات عمده بهداشتی در شهرهای بزرگ و صنعتی بهویژه در کشورهای در حال توسعه است. جذب و ماندگاری سرب در بدن کودکان، بیشر از بزرگسالان است و به همین علت نیز آسیب در اثر آلودگی با سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بررسی آثار سرب در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش: بیان تعدادی از ویژگیهای سرب و راههای آلودگی با سرب و همچنین بیان سازوکارهای آسیبزایی سرب در سیستم عصبی مرکزی و توضیح برخی از راهکارهای پیشگیری از آلودگی با سرب، مواردی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است نتیجهگیری :آلودگی با مقادیر بسیار کم سرب میتواند آسیبهای جبرانناپذیری را در مغز کودکان بهوجود آورد. بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری از عوارض شایع آلودگی با سرب درکودکان هستند. مسمومیت با سرب مسمومیتی قابل پیشگیری است و راه اصلی نیز عبارت است از پیشگیری از مواجهه با سرب.
Nachvak S M, Seyyed Mostafa Nachvak , Ph.D1., Sheida Ahani Kamangar S. Lead, a Silent Factor in Learning and Behavioral Disabilities. JOEC 2012; 12 (1) :39-45 URL: http://joec.ir/article-1-143-fa.html
نچواک سید مصطفی، آهنی کمانگر شیدا. سرب عاملی خاموش در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :39-45