[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 45-39 برگشت به فهرست نسخه ها
سرب عاملی خاموش در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری
سید مصطفی نچواک*1 ، شیدا آهنی کمانگر2
1- پژوهشکده کودکان استثنایی
2- پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
چکیده:   (4481 مشاهده)

هدف: سرب، فلزی پرمصرف و سمی عصبی با آثاری پایدار است. آلودگی با سرب یکی از مشکلات عمده بهداشتی در شهرهای بزرگ و صنعتی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است. جذب و ماندگاری سرب در بدن کودکان، بیشر از بزرگسالان است و به همین علت نیز آسیب در اثر آلودگی با سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بررسی آثار سرب در  بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش: بیان تعدادی از ویژگیهای سرب و راههای آلودگی با سرب و همچنین بیان سازوکارهای آسیب‌زایی سرب در سیستم عصبی مرکزی و توضیح برخی از راهکار‌های پیشگیری از آلودگی با سرب، مواردی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است نتیجه‌گیری :آلودگی با مقادیر بسیار کم سرب می‌تواند آسیبهای جبران‌ناپذیری را در مغز کودکان به‌وجود آورد. بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری از عوارض شایع آلودگی با سرب درکودکان هستند. مسمومیت با سرب مسمومیتی قابل پیشگیری است و راه اصلی نیز عبارت است از پیشگیری از مواجهه با سرب.

واژه‌های کلیدی: سرب، کودکان، اختلالات یادگیری، ناهنجاریهای رفتاری
متن کامل [PDF 514 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/7/30 | پذیرش: 1391/1/15 | انتشار: 1391/3/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nachvak S M, Seyyed Mostafa Nachvak , Ph.D1., Sheida Ahani Kamangar S. Lead, a Silent Factor in Learning and Behavioral Disabilities. JOEC 2012; 12 (1) :39-45
URL: http://joec.ir/article-1-143-fa.html

نچواک سید مصطفی، آهنی کمانگر شیدا. سرب عاملی خاموش در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :39-45

URL: http://joec.ir/article-1-143-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710