1- : دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران 2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه آزاد ابهر، ایران 3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران 4- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
چکیده: (1466 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 26 کودک مبتلا به اختلال زبانی از دانشآموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بهعنوان نمونه در پژوهش حاضر شرکت کردند. در مرحله پیشآزمون از تمام شرکتکنندگان آزمون عملکرد مداوم و توجه انتخابی گرفته شد و سپس شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 5 جلسه پیدرپی تحت مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز قرار گرفتند. مدت زمان تحریک در هر جلسه 20 دقیقه و شدت تحریک نیز 2 میلیآمپر در نظر گرفته شد. پس از اتمام مداخله، مرحله پسآزمون انجام شد و از آزمون تحلیل کوواریانس برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر توجه انتخابی (001/0=p ،20/50=f) و عملکرد مداوم (001/0=p ،80/34=f) تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگینها، عملکرد گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل است. نتیجهگیری: میتوان گفت که رویکرد مداخلهای tDCS در 5 جلسه میتواند موجب بهبود توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری شود.
ahmadi A, Masomi F, Mardani , L S. The Effect of Transcranial Magnetic Stimulation of Brain over Selective Attention and Continuous Function of Children Suffering from Specific Learning Disability Disorder. JOEC 2022; 22 (2) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1424-fa.html
احمدی احمد، معصومی فاطمه، مردانی لطیفه سادات، مردانی شهربانو. تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر توجه انتخابی و عملکرد مداوم در کودکان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :37-44