[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 32-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر بیوفیدبک EEG در کاهش علائم نارساخوانی
محمد نریمانی*1 ، عباس ابوالقاسمی2 ، سوران رجبی2 ، محمد علی نظری3 ، عادل زاهد2
1- دانشگاه محقق اردبیلی
2- محقق اردبیلی
3- دانشگاه تبریز
چکیده:   (4959 مشاهده)

هدف: این مطالعه به منظور بررسی تأثیر بیوفیدبک EEG در درمان نارساخوانی انجام شده است. روش: نمونه پژوهش حاضر 31 نفر از دانش‌آموزان پسر نارساخوان مراجعه‌کننده به مرکز ویژه ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. روش مطالعه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده  در این پژوهش شامل دستگاه نوروفیدبک (NFT)، مقیاس ارزیابی ADHD وندربیلت (فرم والدین)، آزمون اختلال در خواندن و مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان است. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه‌گیریهای مکرر بهبودی معناداری را برای مقیاس مورد اندازه‌گیری (خطاهای خواندن) در طی جلسات آموزش نوروفیدبک و پیگیری دوماهه، نشان داد. تعامل معنادار بین زمان و گروه برای خطاهای خواندن نیز نشان‌دهنده بهبودی در گروه نوروفیدبک بود. نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده برای مقیاس مورد اندازه گیری درک مطلب، نشان‌دهنده عدم بهبودی معنادار در گروه نوروفیدبک بود. نتایج حاصل، بهبودی معناداری را برای امواج مغزی مورد اندازه گیری (دامنه فرکانس دلتا و تتا) در طی جلسات آموزش نوروفیدبک و پیگیری بعد از دو ماه، نشان داد. از طرفی معناداری تعامل بین زمان و گروه نیز برای هر دو دامنه دلتا و تتا نشان‌دهنده بهبودی معنادار در گروه آموزش  نوروفیدبک بود. نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک و پایداری آن به‌مثابه  شیوه‌ای درمانی در درمان مشکلات توجه و اصلاح امواج مغزی دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی در مقایسه با گروه پلاسیبو است.

واژه‌های کلیدی: بیوفیدبک EEG، نارساخوانی، بیوفیدبک تتا و دلتا
متن کامل [PDF 625 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/1/27 | پذیرش: 1391/2/3 | انتشار: 1391/3/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Abolghasemi A, Rajab S, Nazari M A, Zahed A. The Impact of EEG Neurobiofeedback on Dyslexia Symptoms. JOEC 2012; 12 (1) :25-32
URL: http://joec.ir/article-1-142-fa.html

نریمانی محمد، ابوالقاسمی عباس، رجبی سوران، نظری محمد علی، زاهد عادل. بررسی تأثیر بیوفیدبک EEG در کاهش علائم نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1391; 12 (1) :25-32

URL: http://joec.ir/article-1-142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1391 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710