[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی با رویکرد روان‌شناسی مثبت در افراد دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی: مرور نظامدار پژوهش‌ها
خدیجه قندیانی آرانی1 ، سعید حسن‌زاده 2، مسعود غلامعلی لواسانی2 ، محمدپارسا عزیزی3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1167 مشاهده)
هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی(ADHD)، اختلالی عصبی- تحولی است که چگونگی مدیریت آن برای اطرافیان چالش‌برانگیز است. برخی از ویژگی های رفتاری بیماران باعث می شود که آنها به جای مختل کننده، سازگار باشند. هدف: بررسی ویژگی‌های روانشناختی اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی با رویکرد مثبت به توانایی‌های این افراد است. روش: با جستجوگر گوگل کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی ویژگی‌های مثبت در افراد ADHD در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی Iranmedex ، Irandoc ، Magiran ،SID و پایگاه‌های خارجیPubMed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier  MEDLINE, , Cochrane جمع‌آوری و به‌صورت مروری نظام‌دار بررسی شد. یافته‌ها: در کل ۱۰۳ مقاله‌ منتشرشده انگلیسی و فارسی با موضوع رویکرد مثبت به ویژگی‌های روان‌شناختی در اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ به دست آمد که از این تعداد۳۶ مقاله معیار ورود به بررسی را داشتند. این پژوهش نشان داد که خلاقیت، بیش‌تمرکزی و کارآفرینی از ویژگی‌های مثبت تأیید‌شده در افراد دارای اختلال ‌نارسایی ‌توجه/بیش‌فعالی است. نتیجه‌گیری: بسیاری از پژوهشگران با بررسی علایم اختلال ‌نارسایی ‌توجه/ بیش‌فعالی معتقدند که توانمندی‌هایی در این افراد است که به‌عنوان مزیت و مهارت بوده و می‌تواند راهبردی برای جبران کمبودها در افراد مبتلا به این اختلال باشد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: نشانه‌های اختلال، نارسایی توجه، بیش‌فعالی، بیش‌تمرکزی، خلاقیت، کارآفرینی.
متن کامل [PDF 467 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1400/9/3 | انتشار: 1401/5/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghandiyani K, Hasanzadeh S, Gholamali Lavasani M, Azizi M. Positive Features in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Systematic Review of Research. JOEC 2022; 22 (2) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1417-fa.html

قندیانی آرانی خدیجه، حسن‌زاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود، عزیزی محمدپارسا. بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی با رویکرد روان‌شناسی مثبت در افراد دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی: مرور نظامدار پژوهش‌ها. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :7-18

URL: http://joec.ir/article-1-1417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( 5-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645