1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده: (1020 مشاهده)
هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی(ADHD)، اختلالی عصبی- تحولی است که چگونگی مدیریت آن برای اطرافیان چالشبرانگیز است. برخی از ویژگی های رفتاری بیماران باعث می شود که آنها به جای مختل کننده، سازگار باشند. هدف: بررسی ویژگیهای روانشناختی اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی با رویکرد مثبت به تواناییهای این افراد است. روش: با جستجوگر گوگل کلیدواژههای فارسی و انگلیسی ویژگیهای مثبت در افراد ADHD در پایگاههای اطلاعاتی داخلیIranmedex،Irandoc ،Magiran ،SID و پایگاههای خارجیPubMed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier MEDLINE,,Cochrane جمعآوری و بهصورت مروری نظامدار بررسی شد. یافتهها: در کل ۱۰۳ مقاله منتشرشده انگلیسی و فارسی با موضوع رویکرد مثبت به ویژگیهای روانشناختی در اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ به دست آمد که از این تعداد۳۶ مقاله معیار ورود به بررسی را داشتند. این پژوهش نشان داد که خلاقیت، بیشتمرکزی و کارآفرینی از ویژگیهای مثبت تأییدشده در افراد دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. نتیجهگیری: بسیاری از پژوهشگران با بررسی علایم اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی معتقدند که توانمندیهایی در این افراد است که بهعنوان مزیت و مهارت بوده و میتواند راهبردی برای جبران کمبودها در افراد مبتلا به این اختلال باشد.
Ghandiyani K, Hasanzadeh S, Gholamali Lavasani M, Azizi M. Positive Features in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Systematic Review of Research. JOEC 2022; 22 (2) : 1 URL: http://joec.ir/article-1-1417-fa.html
قندیانی آرانی خدیجه، حسنزاده سعید، غلامعلی لواسانی مسعود، عزیزی محمدپارسا. بررسی ویژگیهای روانشناختی با رویکرد روانشناسی مثبت در افراد دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی: مرور نظامدار پژوهشها. فصلنامه كودكان استثنايي. 1401; 22 (2) :7-18