1- کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد 2- استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد 3- دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1459 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، بر کاهش مشکلات توجه/ بیشفعالی کودکان پیشدبستانی با نشانههای اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک پسر 4 تا 6 ساله با نشانههای نارساییتوجه/ بیشفعالی در شهر سرخس بود. به این منظور 30 مادر که کودک پسر 4 تا 6 ساله با نشانههای نارساییتوجه/ بیشفعالی داشتند به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور ارزیابی نشانهها از مقیاس درجهبندی کانرز دو فرم (والد و معلم) و مصاحبه بالینی استفاده شد. و برای ارزیابی هوش از نسخه سوم آزمون هوش وکسلر کودکان استفاده شد. سپس مادران بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزشهای مبتنی بر رویکرد تحول یکپارچه را دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مادران با تکیه بر الگوی تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، باعث کاهش مشکلات توجه/ بیشفعالی در کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالیمیشود. نتیجهگیری: براساس یافتهها پیشنهاد میشود از این الگوی تحولی بهعنوان مدلی جامع و همهجانبه در درمان مشکلات گوناگون هیجانی و رفتاری استفاده شود.
Effectiveness of Mother’s Training Program based on the Developmental Individual- Difference Relationship- (DIR) Based model on Reducing Attention-Deficit Hyperactivity Disorder in Preschool Boys with ADHD Symptoms. JOEC 2021; 21 (3) : 6 URL: http://joec.ir/article-1-1413-fa.html
امین یزدی امیر، سیدکابلی الهه، کارشکی حسین. اثربخشی برنامه آموزش مادران براساس مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط (DIR) بر کاهش مشکلات توجه/ بیشفعالی کودکان پسر پیشدبستانی با نشانههای ADHD. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :67-78