1- استادیار نوروفیزیولوژِی، گروه علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران 3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده: (1758 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیشدبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری شهر اصفهان انجام شد. روش:طرح پژوهش نیمهآزمایشیبا طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل تمام نوآموزان پسر پیشدبستانی در سال تحصیلی 97-98 بود که 30 کودک بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای دومرحلهای انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15نفر) . گروه آزمایش تحت 32 جلسه 45 دقیقهای آموزش مبتنی بر مغز جنسن (2000)، کاین و همکاران (2005) و اسپرنگر (2010) قرار گرفت، درحالیکه گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت.برای ارزیابی از آزمون برج لندن،آزمون حافظه فعال دیداری - فضایی کروسی، مقیاس هوش وکسلر کودکان و فهرست وارسی تشخیص کودکان با نارسایی ویژه در یادگیری استفاده شد. دادهها با روش واریانس مکرر تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری - فضایی بهترتیب 27 درصد و 31 درصد واریانس تغییرات را تبیین میکند )05/0(P<. نتیجهگیری: یادگیری براساس فعالیت مغز به دلیل تأکید بر فعالیت مشترک نیمکرههای مغزی، رویکردی مثبت و مؤثر در بهبود عملکرد نوآموزان مبتلابه نارسایی ویژه در یادگیری بوده است. بنابراین میتواند بهعنوان روشی غالب در آموزش پیشدبستانی استفاده شود.
mashhadizadeh S, hashemi B, Mohammadi L. Effectiveness of Brain-Based Learning on Problem-Solving Skills and Visual-Spatial Active Memory of Preschool Boys with Specific Learning Disabilities. JOEC 2021; 21 (3) : 2 URL: http://joec.ir/article-1-1388-fa.html
مشهدی زاده شهرام، هاشمی بیتا، محمدی لیلا. اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیشدبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :17-30