[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 30-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش‌دبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری
شهرام مشهدی زاده* 1، بیتا هاشمی2 ، لیلا محمدی3
1- استادیار نوروفیزیولوژِی، گروه علوم پایه پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده:   (1758 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش‌دبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری شهر اصفهان انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام نوآموزان پسر پیش‌دبستانی در سال تحصیلی 97-98 بود که 30 کودک به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده ‌شدند (هر گروه 15نفر) . گروه آزمایش تحت 32 جلسه 45 دقیقه‌ای آموزش مبتنی بر مغز جنسن (2000)، کاین و همکاران (2005) و اسپرنگر (2010) قرار گرفت، در‌حالی‌که گروه کنترل تحت هیچ مداخله‌ای قرار نگرفت. برای ارزیابی از آزمون برج لندن، آزمون حافظه فعال دیداری - فضایی کروسی، مقیاس هوش وکسلر کودکان و فهرست وارسی تشخیص کودکان با نارسایی ویژه در یادگیری استفاده شد. داده‌ها با روش واریانس مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری - فضایی به‌ترتیب 27 درصد و 31 درصد واریانس تغییرات را تبیین می‌‌کند )05/0(P<. نتیجه‌گیری: یادگیری براساس فعالیت مغز به دلیل تأکید بر فعالیت مشترک نیمکره‌های مغزی، رویکردی مثبت و مؤثر در بهبود عملکرد نوآموزان مبتلا‌به نارسایی ویژه در یادگیری  بوده است. بنابراین می‌تواند به‌عنوان روشی غالب در آموزش پیش‌دبستانی استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر آموزش مغز، حل مسئله، حافظه فعال دیداری _ فضایی، نارسایی‌های ویژه در یادگیری
متن کامل [PDF 1022 kb]   (1442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/23 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1400/9/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mashhadizadeh S, hashemi B, Mohammadi L. Effectiveness of Brain-Based Learning on Problem-Solving Skills and Visual-Spatial Active Memory of Preschool Boys with Specific Learning Disabilities. JOEC 2021; 21 (3) : 2
URL: http://joec.ir/article-1-1388-fa.html

مشهدی زاده شهرام، هاشمی بیتا، محمدی لیلا. اثربخشی یادگیری مبتنی بر آموزش مغز بر مهارت حل مسئله و حافظه فعال دیداری _ فضایی پسران پیش‌دبستانی با نارسایی ویژه در یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :17-30

URL: http://joec.ir/article-1-1388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679