[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 79-90 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی معماری عملکردگرایانه مهدکودک و پیش‌دبستان تلفیقی کودکان دارای اتیسم و کودکان عادی: معرفی نیازها و ویژگی روانشناختی
معین پوراعتماد1 ، محمد تقی نظرپور* 2، حمیدرضا پوراعتماد3
1- گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب
2- گروه ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی
3- گروه روانشناسی و پژوهشکدۀ علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (2030 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه شناسایی و معرفی نیازهای روانشناختی کودکان اتیستیک و کودکان عادی است تا در طراحی معماری مهدکودک و پیش­دبستان تلفیقی با رویکرد عملکردگرایانه، اعمال شود. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوی اسنادی-کتابخانه ­ای است. به این منظور نظریه ­های روانشناسی رشد و منابع اصلی روانشناسی بالینی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دو مرحله جستجو انجام شد: 1) جستجوی کتابخانه­ ای در میان کتاب­ها، مقاله‌ها، مجله‌ها و پایان­نامه­ هایی که تا کنون در باره طراحی فضا برای کودکان عادی و کودکان اتیسم انجام گرفته است. 2) جستجوی منظم  پایگاه­های اطلاعاتی ایرانی و خارجی. یافته‌ها:در تحلیل ویژگی‌های کودکان عادی سه عامل روانشناختی شناسایی شد: مولفه‌های زیستی، مولفه های روانی و مولفه‌های اجتماعی. در ذیل این سه عامل، نه خرده مؤلفه یا نیاز سطح دو تعیین شد، مثل: نیاز به امنیت، نیاز به تعلق به محیط، نیاز به تحرک. در ادامه، این خرده مولفه ها با ویژگی‌های بالینی کودکان اتیستیک ترکیب شدند و فهرست مؤلفه های روانشناختی- معمالی دو گروه احصا شد که در پنج دسته قرار گرفتند: سازماندهی فضایی، آرامش، پیش‌بینی پذیری فضا، امنیت و بافت مصالح. با تشریح این عوامل، فهرست مختصاتی که باید در طراحی معماری لحاظ شوند بدست آمد.نتیجه‌گیری: اگر فضا متناسب با نیازها و ویژگی کودکان اتیستیک طراحی شود، اغلب امکانات و فرصت­های رشدی بیشتری برای کودکان عادی به ارمغان می­آورد و باعث افزایش ضریب امنیت، رفاه و آسایش کودکان عادی می­شود. این نکته می­تواند مشوق والدین کودکان عادی در استفاده از مهدکودک و پیش­دبستان تلفیقی باشد. البته باید فضاهای جانبی برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیستیک تعبیه شود.
واژه‌های کلیدی: معماری عملکردگرا، اختلال اتیسم، طراحی معماری مهدکودک و پیش دبستان تلفیقی
متن کامل [PDF 1110 kb]   (1420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1400/2/24 | انتشار: 1400/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouretemad M, Nazarpoure M T, Pouretemad H. Architectural design of an integrated functional kindergarten for autistic and normally developing children: introducing needs and psychological characteristics. JOEC 2021; 21 (1) :90-79
URL: http://joec.ir/article-1-1366-fa.html

پوراعتماد معین، نظرپور محمد تقی، پوراعتماد حمیدرضا. طراحی معماری عملکردگرایانه مهدکودک و پیش‌دبستان تلفیقی کودکان دارای اتیسم و کودکان عادی: معرفی نیازها و ویژگی روانشناختی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :90-79

URL: http://joec.ir/article-1-1366-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 2-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660