1- گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب 2- گروه ساختمان، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی 3- گروه روانشناسی و پژوهشکدۀ علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (2030 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه شناسایی و معرفی نیازهای روانشناختی کودکان اتیستیک و کودکان عادی است تا در طراحی معماری مهدکودک و پیشدبستان تلفیقی با رویکرد عملکردگرایانه، اعمال شود. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوی اسنادی-کتابخانه ای است. به این منظور نظریه های روانشناسی رشد و منابع اصلی روانشناسی بالینی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دو مرحله جستجو انجام شد: 1) جستجوی کتابخانه ای در میان کتابها، مقالهها، مجلهها و پایاننامه هایی که تا کنون در باره طراحی فضا برای کودکان عادی و کودکان اتیسم انجام گرفته است. 2) جستجوی منظم پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و خارجی. یافتهها:در تحلیل ویژگیهای کودکان عادی سه عامل روانشناختی شناسایی شد: مولفههای زیستی، مولفه های روانی و مولفههای اجتماعی. در ذیل این سه عامل، نه خرده مؤلفه یا نیاز سطح دو تعیین شد، مثل: نیاز به امنیت، نیاز به تعلق به محیط، نیاز به تحرک. در ادامه، این خرده مولفه ها با ویژگیهای بالینی کودکان اتیستیک ترکیب شدند و فهرست مؤلفه های روانشناختی- معمالی دو گروه احصا شد که در پنج دسته قرار گرفتند: سازماندهی فضایی، آرامش، پیشبینی پذیری فضا، امنیت و بافت مصالح. با تشریح این عوامل، فهرست مختصاتی که باید در طراحی معماری لحاظ شوند بدست آمد.نتیجهگیری: اگر فضا متناسب با نیازها و ویژگی کودکان اتیستیک طراحی شود، اغلب امکانات و فرصتهای رشدی بیشتری برای کودکان عادی به ارمغان میآورد و باعث افزایش ضریب امنیت، رفاه و آسایش کودکان عادی میشود. این نکته میتواند مشوق والدین کودکان عادی در استفاده از مهدکودک و پیشدبستان تلفیقی باشد. البته باید فضاهای جانبی برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیستیک تعبیه شود.
Pouretemad M, Nazarpoure M T, Pouretemad H. Architectural design of an integrated functional kindergarten for autistic and normally developing children: introducing needs and psychological characteristics. JOEC 2021; 21 (1) :90-79 URL: http://joec.ir/article-1-1366-fa.html
پوراعتماد معین، نظرپور محمد تقی، پوراعتماد حمیدرضا. طراحی معماری عملکردگرایانه مهدکودک و پیشدبستان تلفیقی کودکان دارای اتیسم و کودکان عادی: معرفی نیازها و ویژگی روانشناختی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (1) :90-79