[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 41-54 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده و عادی با درنظر‌‌گرفتن نقش جنسیت
رقیه عبدالرحیم پور، منصور بیرامی، تورج هاشمی نصرت آباد
دانشگاه تبریز
چکیده:   (111 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد‌های اجرایی (بازداری پاسخ توجه پایدار حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده و کودکان عادی با درنظرگرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازیشده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان  CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. به‌منظور سنجش کارکرد‌های اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد کارکرد‌های اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازیشده وکودکان عادی متفاوت می‌باشد (43/ 62F=، 05/0>p). همچنین کارکرد‌های اجرایی بین دختران و پسران نیزمتفاوت است (66/4F =، 05/0>p). نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد که کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده ضعیف‌تر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند.
واژه‌های کلیدی: اختلال رفتاری برونی‌سازی شده، جنسیت، کارکرد‌‌‌‌های اجرایی.
متن کامل [PDF 1415 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1400/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolrahimpour R, bayrami M, Hashemi Nosratabad T. Comparison of Executive Functions between Children with Externalized Behavioral Disorder and Normal Children Considering the Role of Gender. JOEC. 2021; 21 (2) :41-54
URL: http://joec.ir/article-1-1364-fa.html

عبدالرحیم پور رقیه، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج. مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده و عادی با درنظر‌‌گرفتن نقش جنسیت. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :41-54

URL: http://joec.ir/article-1-1364-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331