[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان سرآمد و عادی
زهرا شعبانی 1، مینو قنبری پناه2 ، مریم ابوالقاسمی3
1- استادیار پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران
2- کارشناسی‌ارشد روان‌سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران
3- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، سمنان
چکیده:   (1207 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان سرآمد و عادی اجرا شد. روش: روش پژوهش علی - مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان سرآمد و عادی مقطع متوسطه مدارس شهر دامغان (3000 نفر) بود که حجم نمونه 300 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه‌های سبک‌های اسنادی (سلیگمن و همکاران، 1979)، کنترل فکر(ولز و دیویس، 1994) و باورهای فراشناختی (کارنزایت و هاتونوولز، 1997) بود. تحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار (SPSS-20) با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس مانوا  وآنوا انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در تحلیل مانوا نشان داد بین دانش‌آموزان سرآمد و عادی در باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبک‌های اسنادی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دانش‌آموزان سرآمد و عادی در باورهای فراشناخت به‌ترتیب 51/78 و 72/67  در کنترل فکر به‌ترتیب 54/75 و 43/66 و در سبک‌های اسنادی به‌ترتیب 58/33 و 70/30 بود. میانگین باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان سرآمد بیشتر از دانش‌آموزان عادی بود. نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش‌های ویژه‌ای برای تقویت باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان عادی و سرآمد باید پیش‌بینی شود. مربیان با تأکید بر اهمیت عوامل درونی قابل کنترل به‌عنوان عوامل اصلی موفقیت، توان پیش‌بینی موفقیت دانش‌آموزان را باید  افزایش دهند.
 
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: باورهای فراشناخت، کنترل فکر، سبک‌های اسنادی، سرآمد، عادی.
متن کامل [PDF 1147 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/19 | پذیرش: 1400/5/24 | انتشار: 1400/9/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani Z, Ghanbari Panah M, Abolghasemi M. Comparison of Meta cognitive Beliefs, Mind Control Strategies and Documentary Styles in Outstanding and Normal Students. JOEC 2021; 21 (3) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1341-fa.html

شعبانی زهرا، قنبری پناه مینو، ابوالقاسمی مریم. مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان سرآمد و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :79-92

URL: http://joec.ir/article-1-1341-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645