1- استادیار پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران 2- کارشناسیارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران 3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، سمنان
چکیده: (1207 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبکهای اسنادی دانشآموزان سرآمد و عادی اجرا شد. روش: روش پژوهش علی - مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان سرآمد و عادی مقطع متوسطه مدارس شهر دامغان (3000 نفر) بود که حجم نمونه 300 نفر براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای سبکهای اسنادی (سلیگمن و همکاران، 1979)، کنترل فکر(ولزودیویس، 1994) و باورهای فراشناختی (کارنزایت وهاتونوولز، 1997) بود. تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار (SPSS-20) با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس مانوا وآنوا انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش در تحلیل مانوا نشان داد بین دانشآموزان سرآمد و عادی در باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبکهای اسنادی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دانشآموزان سرآمد و عادی در باورهای فراشناخت بهترتیب 51/78 و 72/67 در کنترل فکر بهترتیب 54/75 و 43/66 و در سبکهای اسنادی بهترتیب 58/33 و 70/30 بود. میانگین باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبکهای اسنادی دانشآموزان سرآمد بیشتر از دانشآموزان عادی بود. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای ویژهای برای تقویت باورهای فراشناخت، کنترل فکر و سبکهای اسنادی دانشآموزان عادی و سرآمد باید پیشبینی شود. مربیان باتأکیدبراهمیتعوامل درونیقابلکنترلبهعنوانعواملاصلیموفقیت،توانپیشبینی موفقیتدانشآموزانرا باید افزایش دهند.
Shabani Z, Ghanbari Panah M, Abolghasemi M. Comparison of Meta cognitive Beliefs, Mind Control Strategies and Documentary Styles in Outstanding and Normal Students. JOEC 2021; 21 (3) : 7 URL: http://joec.ir/article-1-1341-fa.html
شعبانی زهرا، قنبری پناه مینو، ابوالقاسمی مریم. مقایسه باورهای فراشناخت، راهبردهای کنترل فکر و سبکهای اسنادی دانشآموزان سرآمد و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :79-92