هدف: هدف از پژوهش بررسی اثربخشی مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزتنفس و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری ریاضی شهر کرمان تشکیل میدادند. نمونه پژوهش به تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل 20 نفره گماشته شدند. گروه آزمایش16 جلسه 45 دقیقهای مداخله یکپارچگی حسی – حرکتی را دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس هوشی وکسلر، آزمون عملکرد ریاضی و پرسشنامه عزتنفسبود.دادهها با کمک نرم افزار spss تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله یکپارچگی حسی - حرکتی بر عزتنفس و عملکرد ریاضی موثر است و با توجه به نتایج بدست آمده از مقایسه پیگیری در گروههای آزمایش و کنترل اثر این مداخله پایدار بوده است (05/0>P و F= ,eta=). نتیجهگیری: مداخله یکپارچگی حسی – حرکتی با ایجاد تجربه جدید به عملکرد ریاضی و عزتنفس دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی کمک کرده و میتواند به عنوان مداخله سودمند برای کاهش مشکلات دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی به کار گرفته شود.
karimi Bahrasemany A, Chorami M, Sharifi T, Ghazanfar A. Effectiveness of Sensory-Motor Integration on Self-Esteem and Performance Mathematical in Male Students with Math Learning Disorder in Kerman. JOEC 2021; 21 (2) : 8 URL: http://joec.ir/article-1-1326-fa.html