[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 36-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله والد‌محور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده
سارا نجاتی فر، دکتر احمد عابدی، دکتر امیر قمرانی
دانشگاه اصفهان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده:   (317 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله والد محور مبتنی بر فلسفه فرا هیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و شیوه انجام آن نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام کودکان 7-10 سال با مشکلات رفتاری برونی‌ شده شهر اصفهان بود. نمونه استفاده شده در این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز با مشکلات رفتاری برونی‌شده بود که به صورت روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 6 جلسه در مداخله شرکت کردند. ابزار‌های این پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. یافته‌ها: میانگین پس‌آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش با یکدیگر تفاوت معنا‌داری داشت (05/0p<) که این امر نشان از تأثیر مثبت مداخله والد محور می ‌باشد. میزان این تأثیر در متغیر‌های تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی 56 درصد، ارزیابی مجدد مثبت 69 درصد، دیدگاه‌پذیری 69 درصد، ملامت خویش 18 درصد، پذیرش 54 درصد، نشخوارگری 54 درصد، تمرکز مجدد مثبت 56 درصد، فاجعه‌سازی 31 درصد و ملامت دیگران 25 درصد بود. نتیجه‌گیری: این مطالعه نقش و اهمیت دیدگاه فراهیجانی والدین را روشن ساخت و نشان داد که مداخله والدمحور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده می‌شود. استفاده از این بسته آموزشی به‌عنوان بخشی از برنامه آموزشی مهارت‌افزایی والدین، از پیشنهاد‌های کاربردی این پژوهش محسوب می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مداخله والدمحور، فلسفه فراهیجانی، تنظیم شناختی هیجان، مشکلات رفتاری برونی ‌شده
متن کامل [PDF 1032 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1399/12/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Parent-centered Intervention Based on Gottman’s Meta- Emotional Philosophy on Cognitive Emotion Regulation in Children with Externalizing Behavioral Problems. JOEC. 2021; 20 (4) :36-25
URL: http://joec.ir/article-1-1308-fa.html

نجاتی فر سارا، عابدی احمد، قمرانی امیر. اثربخشی مداخله والد‌محور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :36-25

URL: http://joec.ir/article-1-1308-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299