[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 76-63 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار - خانواده بر بهزیستی روان‌شناختی در مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص
آزیتا محمودپور1، مجتبی امیری مجد2، افسانه قنبری پناه3
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران(نویسنده مسئول )
3- گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
چکیده:   (1114 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار خانواده بر بهزیستی روان‌شناختی مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش اسنثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه‌ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون (2000) بودند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافته‌ها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با داده‌ها تأیید کردند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار خانواده به‌طور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روان‌شناختی می‌شود. یافته‌های پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روان‌شناختی داشته است.
 
 
 

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: استرس شغلی، بهزیستی روان‌شناختی، تعارض کار - خانواده، مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص
متن کامل [PDF 1557 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1400/2/18 | انتشار: 1400/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Structural Equation Modeling Approach in Explaining the Impact of Job Stress and Work-Family Conflict on Psychological Well-being with Mediation of Job Passion in Instructors of Specific Learning Disorder Centers. JOEC 2021; 21 (2) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1306-fa.html

محمودپور آزیتا، امیری مجد مجتبی، قنبری پناه افسانه. رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار - خانواده بر بهزیستی روان‌شناختی در مربیان مراکز اختلال‌ یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :63-76

URL: http://joec.ir/article-1-1306-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645