1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران(نویسنده مسئول ) 3- گروه تربیت و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران ، ایران
چکیده: (1114 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از استرس شغلی و تعارض کار – خانواده بربهزیستی روانشناختی مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل تمام مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش اسنثنایی کشور که از آنها 1030 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه استرس شغلی اورلی و گیردانو (1980)، پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون (2000) بودند. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیه و تحلیل قرار شدند. یافتهها برازندگی مطلوب الگوی فرضی را با دادهها تأیید کردند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس شغلی و تعارض کار – خانواده بهطور مستقیم موجب کاهش بهزیستی روانشناختی میشود. یافتههای پژوهش رابطه منفی بین استرس شغلی و تعارض کار – خانواده را تأیید کرد و نشان داد که متغیر تعارض کار – خانواده سهم بیشتری در بهزیستی روانشناختی داشته است.
Structural Equation Modeling Approach in Explaining the Impact of Job Stress and Work-Family Conflict on Psychological Well-being with Mediation of Job Passion in Instructors of Specific Learning Disorder Centers. JOEC 2021; 21 (2) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1306-fa.html
محمودپور آزیتا، امیری مجد مجتبی، قنبری پناه افسانه. رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین تأثیر استرس شغلی و تعارض کار - خانواده بر بهزیستی روانشناختی در مربیان مراکز اختلال یادگیری خاص. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (2) :63-76