هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی دور و نزدیک بر نوسانات قامتی و فعالیت الکتریکی عضلات کودکان دارای اختلال کمتوان ذهنی بود. روش: به این منظور، تعداد 30 نفر از کودکان 10تا12 ساله (میانگین 2/11سال) از بین مدارس استثنائی تهران انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 10 نفره کانون توجه بیرونی دور، نزدیک و گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش نوسانات قامتی از دستگاه پایداریسنج بایودکس و برای سنجش فعالیت الکتریکی عضلات از دستگاه الکترومیوگرام استفاده شد. شرکتکنندگان ابتدا در پیشآزمون، 10 کوشش 20 ثانیهای بدون دستورالعمل را اجرا کردند و سپس هر گروه مطابق با برنامه گروه خود در سه جلسه تمرینی 10 کوششی شرکت کرده و در انتها، در جلسه پسآزمون که شامل 10 کوشش بدون دستورالعمل بود، شرکت کردند. در طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون، فعالیت الکتریکی عضلات درشت نی قدامی و نعلی ثبت شد. برای مقایسههای درونگروهی از آزمونهای t همبسته و تحلیلکواریانس و برای مقایسههای بین گروهی از آزمون تحلیلواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد تعادلی گروه توجه بیرونی دور بطور معناداری بهتر از دو گروه دیگر بود؛ عملکرد گروه توجه بیرونی نزدیک نیز بهتر از گروه کنترل بود (05/0P<). نتایج فعالیتهای الکتریکی عضلات نیز نشان داد که فعالیت عضله نعلی در گروه توجه بیرونی دور کمتر از گروه توجه بیرونی نزدیک بود. اما در مورد عضله درشتنیقدامی، فعالیت این عضله در دو گروه توجه بیرونی دور و نزدیک بطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود (05/0P<). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد دور کردن کانون توجه نسبت به متمرکز کردن آن روی فوصل نزدیکتر، نتایج نسبتاً مطلوبتری روی تعادل و نوسانات قامتی کودکان با کمتوانی ذهنی در پژوهش حاضر داشته و از فرضیه عملمحدودشده حمایت میکند.
Khezri A, Taheri M, moradi Feili A H. The effect of external attentional focus instructions with different distances on balance and muscular activity amongst children with mental retardation. JOEC. 2021; 20 (4) URL: http://joec.ir/article-1-1296-fa.html
خضری عبدالرحمن، طاهری مرتضی، مرادی فیلی امیرحسین. تاثیر دستورالعملهای کانون توجه بیرونی با فواصل مختلف بر تعادل و فعالیت الکتریکی عضلات کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4)