1- استادیار دانشگاه خیام، گروه آموزشی علوم اجتماعی، روانشناسی و مشاوره، مشهد 2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خیام مشهد 3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی
چکیده: (1687 مشاهده)
هدف: ناتواناییهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ازجمله اﺧﺘﻼلهای ﺷایع و ﺷﺎﻳﺪ ﭼﺎﻟﺶﺑﺮاﻧﮕﻴﺰﺗﺮﻳﻦ حیطههای آموزشوپرورش هر کشوری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوانانجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، کودکان 7 تا 9 سالۀ مبتلابه نارساخوانی شهر مشهد بودند که با استفاده از ابزارهای تشخیصی (ملاکهای DSM-V و آزمون خواندن) انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تکالیف شناختی رایانهیار قرار گرفتند، درحالیکه گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. همه آزمودنیها قبل و بعد از آموزش بهوسیله آزمونهای مداد کاغذی (آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و عملکردی (آزمون برج هانوی، تکلیف برو/ نرو، خردهآزمون تشابهات و خردهآزمون فراخنای ارقام) ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش (10n=) در مقایسه با گروه گواه (10n=) در مرحله پسآزمون نمرات بالاتری در خواندن (001/0p<)؛ فراخنای ارقام مستقیم (01/0P=)، فراخنای ارقام معکوس (03/0P=)، تشابهات (01/0p<) و نمرات پایینتری در حرکت (01/0P=)، زمان (001/0P=)، خطای ارائه (001/0P=)، خطای حذف (001/0P=) و زمان واکنش (001/0P=) داشتند. نتیجهگیری: تکالیف شناختی رایانهیار تأثیر مثبتی بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال خواندن دارند.
Improving Executive Functions and Reading Performance of Dyslexic Children in the context of Computer-assisted Cognitive Assignments. JOEC 2021; 20 (4) :66-51 URL: http://joec.ir/article-1-1285-fa.html