[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 66-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار
دکتر فاطمه علی دوستی، نسرین طلایی ظفر خالص، شیرین شجاعی فر
استادیار دانشگاه خیام، گروه آموزشی علوم اجتماعی، روان‌شناسی و مشاوره، مشهد
چکیده:   (14 مشاهده)

زمینه: ناتوانایی‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ازجمله اﺧﺘﻼﻻت ﺷایع و ﺷﺎﻳﺪ ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰﺗﺮﻳﻦ حیطه‌های آموزش‌ وپرورش هر کشوری است هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف شناختی رایانه یار بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری،کودکان 7 تا 9 سالۀ مبتلا به نارساخوانی شهر مشهد بودند که با استفاده از ابزارهای تشخیصی (ملاک‌های DSM-V و آزمون خواندن) انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تکالیف شناختی رایانه یار قرار گرفتند؛ در حالی که گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. همه آزمودنی‌ها قبل و پس از آموزش به وسیله آزمون خواندن، برج هانوی، برو / نرو، تشابهات و فراخنای ارقام مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش (10n=) در مقایسه با گروه گواه (10n=) در مرحله پس آزمون نمرات بالاتری در خواندن (001/ 0p<)؛ فراخنای ارقام مستقیم (01/ 0P=)، فراخنای ارقام معکوس (03/ 0P=)، تشابهات (01/ 0p<) و نمرات پایین تری در حرکت (01/ 0P=)، زمان (001/ 0P=)، خطای ارائه (001/ 0P=)، خطای حذف (001/ 0P=) و زمان واکنش (001/ 0P=) داشتند. نتیجه گیری: تکالیف شناختی رایانه یار تاثیر مثبتی بر بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال خواندن دارند.
واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، کنش های اجرایی، تکالیف شناختی رایانه-یار
متن کامل [PDF 1213 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/8/16 | انتشار: 1399/12/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Improving Executive Functions and Reading Performance of Dyslexic Children in the context of Computer-assisted Cognitive Assignments. JOEC. 2021; 20 (4) :66-51
URL: http://joec.ir/article-1-1285-fa.html

علی دوستی فاطمه، طلایی ظفر خالص نسرین، شجاعی فر شیرین. بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :66-51

URL: http://joec.ir/article-1-1285-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269