[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 51-66 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار
فاطمه علی دوستی*1، نسرین طلایی ظفر خالص2، شیرین شجاعی فر3
1- استادیار دانشگاه خیام، گروه آموزشی علوم اجتماعی، روان‌شناسی و مشاوره، مشهد
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه خیام مشهد
3- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی
چکیده:   (1687 مشاهده)
هدف: ناتوانایی‌های ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ازجمله اﺧﺘﻼل‌های ﺷایع و ﺷﺎﻳﺪ ﭼﺎﻟﺶ‌ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰﺗﺮﻳﻦ حیطه‌های آموزش‌‌وپرورش هر کشوری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکالیف شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، کودکان 7 تا 9 سالۀ مبتلابه نارساخوانی شهر مشهد بودند که با استفاده از ابزارهای تشخیصی (ملاک‌های DSM-V و آزمون خواندن) انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تکالیف شناختی رایانه‌یار قرار گرفتند، در‌حالی‌که گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. همه آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش به‌وسیله آزمون‌های مداد کاغذی (آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و عملکردی (آزمون برج هانوی، تکلیف برو/ نرو، خرده‌آزمون تشابهات و خرده‌آزمون فراخنای ارقام) ارزیابی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش (10n=) در مقایسه با گروه گواه (10n=) در مرحله پس‌آزمون نمرات بالاتری در خواندن (001/ 0p< فراخنای ارقام مستقیم (01/ 0P=)، فراخنای ارقام معکوس (03/ 0P=)، تشابهات (01/ 0p<) و نمرات پایین‌تری در حرکت (01/ 0P=)، زمان (001/ 0P=)، خطای ارائه (001/ 0P=)، خطای حذف (001/ 0P=) و زمان واکنش (001/ 0P=) داشتند. نتیجه‌گیری: تکالیف شناختی رایانه‌یار تأثیر مثبتی بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال خواندن دارند.
واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، کنش‌های اجرایی، تکالیف شناختی رایانه- یار
متن کامل [PDF 1213 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/8/16 | انتشار: 1399/12/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Improving Executive Functions and Reading Performance of Dyslexic Children in the context of Computer-assisted Cognitive Assignments. JOEC 2021; 20 (4) :66-51
URL: http://joec.ir/article-1-1285-fa.html

علی دوستی فاطمه، طلایی ظفر خالص نسرین، شجاعی فر شیرین. بهبود کنش های اجرایی و عملکرد خواندن کودکان نارساخوان در بستر تکالیف شناختی رایانه یار. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :66-51

URL: http://joec.ir/article-1-1285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660