[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 126-113 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مشکلات عصب‌ روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی
مهدی شمالی احمدآبادی*1 ، عاطفه برخورداری احمدآبادی2
1- مدرس دانشگاه پیام نور اردکان
2- کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور میبد
چکیده:   (1405 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مشکلات عصب‌ روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر یـک مطالعه نیمـه‌آزمایشی با گروه گواه و پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گمارش تصادفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1398-1399 بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 26 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دوگروه 13 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌‌های استاندارد مشکلات عصب روانشناختی کانرز (2004) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاوم (۲۰۰۱) در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله تئوری انتخاب را در 12 جلسه یک‌ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، در‌صورتی‌که گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت نکردند. در پایان نیز داده‌های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در سطح معنا‌داری 005/0 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرههای مشکلات عصب‌ روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری پیدا کرده است (001/0>p). نتیجه‌گیری: بر‌اساس نتایج پژوهش، آموزش تئوری انتخاب می‌تواند به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مؤثر در کاهش مشکلات روان‌شناختی دانش‌آموزان قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 9
واژه‌های کلیدی: آموزش تئوری انتخاب، مشکلات عصب‌ روان‌شناختی، تنظیم‌ شناختی هیجان، دانش‌آموزان، قلدر، اختلال بیش‌فعالی.
متن کامل [PDF 1297 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/23 | پذیرش: 1400/10/16 | انتشار: 1400/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shomaliahmadabadi M, Barkhordari Ahmadabadi A. The Effect of Choice Theory Training on Neuropsychological Problems and Cognitive Emotion Regulation of Bullying Students with ADHD Disorder. JOEC 2021; 21 (4) : 9
URL: http://joec.ir/article-1-1284-fa.html

شمالی احمدآبادی مهدی، برخورداری احمدآبادی عاطفه. بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مشکلات عصب‌ روان‌شناختی و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :113-126

URL: http://joec.ir/article-1-1284-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710