1- مدرس دانشگاه پیام نور اردکان 2- کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور میبد
چکیده: (1405 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مشکلات عصب روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان قلدر دارای اختلال بیشفعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر یـک مطالعه نیمـهآزمایشی با گروه گواه و پیشآزمون و پسآزمون همراه با گمارش تصادفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان قلدردارای اختلال بیشفعالی شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1398-1399 بود. با روش نمونهگیری در دسترس، 26 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دوگروه 13 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای استاندارد مشکلات عصب روانشناختی کانرز (2004) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاوم (۲۰۰۱) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله تئوری انتخاب را در 12 جلسه یکساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، درصورتیکه گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت نکردند. در پایان نیز دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و در سطح معناداری 005/0 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرههای مشکلات عصب روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری پیدا کرده است (001/0>p).نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، آموزش تئوری انتخاب میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر در کاهش مشکلات روانشناختی دانشآموزان قلدر دارایاختلال بیشفعالی مورد توجه قرار گیرد.
shomaliahmadabadi M, Barkhordari Ahmadabadi A. The Effect of Choice Theory Training on Neuropsychological Problems and Cognitive Emotion Regulation of Bullying Students with ADHD Disorder. JOEC 2021; 21 (4) : 9 URL: http://joec.ir/article-1-1284-fa.html
شمالی احمدآبادی مهدی، برخورداری احمدآبادی عاطفه. بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر مشکلات عصب روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان قلدر دارای اختلال بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :113-126