این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای بر کاهش نشانههای بیشفعالی و ادراک زمان در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز دارای اختلال نقص توجه همراه با بیشفعالی به شیوه نمونه گیری هدفمند از بین دانش آموزان مدارس مقطع ابتدایی شهر خورموج انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (میانگینسن=01/9 و انحراف معیار=67/0) و کنترل (میانگینسن=20/9 و انحراف معیار=91/0) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش نرمافزار کاپتان لاگ قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از درمان مقیاس تشخیصی اختلال بیش فعالی- کمتوجهی کودکان کانرز (فرم والد و فرم معلم)، نرمافزار ادراک زمان، و نرمافزار IVA سنجش شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که انجام بازیهای شناختی رایانهای بر کاهش نقص توجه و بهبود ادراک زمان کوتاه تأثیر معنادار دارد؛ اما بر نشانههای بیشفعالی/تکانشگری و ادراک زمان بلند اثر معناداری نداشت. این تحقیق نشان داد که از بازیهای شناختی رایانهای میتوان بهعنوان ابزاری برای کاهش نشانههای کمبود توجه و بهبود ادراک زمان استفاده کرد.
tabnak F, Rajabi S, Hosseni F. The Effectiveness of Computer Cognitive Games in Reducing Attention Deficit- Hyperactivity Disorder Symptoms and Improving Time Perception in Children. JOEC. 2021; 20 (4) :24-7 URL: http://joec.ir/article-1-1281-fa.html
تابناک فاطمه، رجبی سوران، حسینی فریده سادات. اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای بر کاهش نقص توجه همراه با بیشفعالی و بهبود ادراک زمان در کودکان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :24-7