[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانش‌آموزان قلدر دوره متوسطه اول
هادی عدیلی، دکتر باقر سردرای
گروه علوم‌تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی
چکیده:   (209 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانش‌آموزان قلدر دوره متوسطه اول انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعه‌های نیمه­ آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانش ­آموزان پسر مشغول تحصیل در مدارس دوره اول متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 97-98 بود. از این جامعه، نمونه ­ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از مقیاس قلدری ایلی­نوی (IBS) انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­ های همدلی پایه (BES) و قلدری ایلی­نوی (IBS) بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS26 انجام شد. یافته­ ها:  تحلیل داده­ ها نشان داد که مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی منجر به تفاوت معنادار بین گروه‌ها در رفتارهای قلدری به میزان 51 درصد و همدلی به میزان 56 درصد شده است (05/0p<). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج بدست ­آمده می­ توان مطرح کرد مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانش‌آموزان قلدر دوره متوسطه اول مؤثر است.
 
واژه‌های کلیدی: مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی، رفتارهای قلدری، همدلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 976 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/7/6 | انتشار: 1399/12/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reducing Bullying Behaviors and Increasing Empathy Among Middle-School Bully Students. JOEC. 2021; 20 (4) :118-105
URL: http://joec.ir/article-1-1267-fa.html

عدیلی هادی، سردرای باقر. اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانش‌آموزان قلدر دوره متوسطه اول. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :118-105

URL: http://joec.ir/article-1-1267-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299