هدف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی (SCT) را شناسایی کردهاند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD) شباهتهایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب بهاشتباه برچسب ADHD میخورند. هدف این پژوهش مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلا به ADHD و SCT بهمنظور تبیین سهم متمایز مشکلات توجه در این دو اختلال است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 100 نفر (50 نفر مبتلا به ADHD و 50 نفر مبتلا به SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از آزمون عملکرد پیوسته برای سنجش بازداری پاسخ و توجه پایدار استفاده شد. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و نرمافزار SPSS 20 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین کودکان مبتلا به ADHD و SCT ازنظر بازداری پاسخ و توجه پایدار تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0P<). از طرفی نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و بررسی میانگینهای دو گروه حاکی از آن بود که کودکان مبتلا به ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلا به SCT در توجه پایدار نقص دارند. نتیجهگیری: با توجه به پیشینه پژوهشی و یافتههای این پژوهش چنین به نظر میرسد که کودکان مبتلا به SCT در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلا به ADHD در مدار اجرایی سرد مشکلدارند.
Shadbafi M, abdolrahimpour R, Mohammadi E. The Comparison of Response Inhibition and Sustained Attention in ADHD and SCT Children: Distinct Contribution of ADHD and SCT to Attention Problems Based on Cold and Hot Executive Circuits. JOEC. 2021; 20 (4) :50-37 URL: http://joec.ir/article-1-1262-fa.html
شادبافی محمد، عبدالرحیم پور رقیه، محمدی الناز. مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD) و اختلال کندگامی شناختی (SCT): سهم متمایز ADHD و SCT در مشکلات توجه بر اساس مدار اجرایی سرد و گرم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :50-37