1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز 2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز 3- کارشناسیارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
چکیده: (1837 مشاهده)
هدف: مطالعات اخیر اختلالی به نام کندگامی شناختی (SCT) را شناسایی کردهاند که در مشکلات توجه با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD)شباهتهایی دارد و به همین دلیل افراد مبتلا اغلب به اشتباه برچسب ADHD میخورند. هدف این پژوهش مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان مبتلابه ADHD و SCT به منظور تبیین سهم متمایز مشکلات توجه در این دو اختلال است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 100 نفر (50 نفر مبتلابه ADHD و 50 نفر مبتلابه SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از آزمون عملکرد پیوسته برای سنجش بازداری پاسخ و توجه پایدار استفاده شد. درنهایت دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزارSPSS 20تحلیل شدند. یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد بین کودکان مبتلابه ADHD و SCT از نظر بازداری پاسخ و توجه پایدار تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0P<). از طرفی نتایج تحلیل واریانس تکمتغیره و بررسی میانگینهای دو گروه نشان از آن بود که کودکان مبتلابه ADHD در بازداری پاسخ و کودکان مبتلابه SCT در توجه پایدار نقص دارند.نتیجهگیری: با توجه به پیشینه پژوهشی و یافتههای این پژوهش چنین به نظر میرسد که کودکان مبتلابه SCT در مدار اجرایی گرم و کودکان مبتلابه ADHD در مدار اجرایی سرد مشکل دارند.
Shadbafi M, abdolrahimpour R, Mohammadi E. Comparison of Response Inhibition and Sustained Attention in ADHD and SCT Children: Distinct Contribution of ADHD and SCT to Attention Problems Based on Cold and Hot Executive Circuits. JOEC 2021; 20 (4) :50-37 URL: http://joec.ir/article-1-1262-fa.html
شادبافی محمد، عبدالرحیم پور رقیه، محمدی الناز. مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) و اختلال کندگامی شناختی (SCT): سهم متمایز ADHD و SCT در مشکلات توجه براساس مدار اجرایی سرد و گرم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :50-37